Oldal kiválasztása

I. Erasmus+ 2019-1-FR01-KA229- 062689_2 azonosító számú projekt

2019. szeptemberétől iskolánk egy “A modern demokráciák közös alapjai” című nemzetközi ERASMUS+
programban vesz részt. A projekt megvalósításában Ériné Kismárton Renáta tanárnő és Király Viktor tanár
úr képviseli az iskolát.

Partnereink:

Lycée de l’Escaut, Valenciennes, Franciaország
Theodor-Fliedner Gymnasium, Düsseldorf, Németország

A felhívásra jelentkező diákok közül 12 fő vesz részt a programban:

Balázs Petra
Balogh Benjámin László
Barta Luca
Galambos Réka Enikő
Gál Zsófia Eszter
Gulyás Csenge
Hajdu Nóra
Jónás Péter Márk
Kovács Klára Terézia
Kupcsik Csenge
Mayer Anna
Pegán Ágnes

1. A mobilitás időpontja: 2019.09.23-25.

A fogadó intézmény: Lycée de l’Escaut

Résztvevők: Ériné Kismárton Renáta, Király Viktor

Az elfogadott Erasmus+ pályázatunk indító projekt találkozójára került sor a fent nevezett időpontban és helyszínen. A találkozó célja a partnerek megismerése, illetve a projekt megvalósításának megtervezése volt közös együttműködésben. Korábban már megismertük a pályázati partnereinket: az etwinning felületen több videókonferencián is egyeztettünk, de természetesen emailben is tartottuk a kapcsolatot a projekt indítása kapcsán. E találkozónak feladata volt, hogy személyesen is megismerjük a partnereinket, hogy beszélgessünk az elképzeléseinkről, hogy áttekintsük a feladatainkat és előkészítsük a mobilitásokat, amiken már a diákjaink és részt fognak venni.
Minden partner sok ötlettel érkezett, ezek nagyban segítették a közös munkát, jól kiegészítettük egymást.
Meg tudtuk beszélni a projekt megvalósításával kapcsolatos szervezési, pénzügyi, utazási, pedagógiai feladatokat, jól elő tudtuk készíteni a azokat. Megállapodtunk egy munkatervben, aminek a megvalósításán azóta is dolgozunk.
Közben természetesen lehetőség nyílt a kollégák jobb megismerésére, nagyon kellemes időt töltöttünk együtt, és mindannyian egyetértettünk abban, hogy a partnertalálkozó hasznos, eredményes és egyben baráti is volt, a személyes találkozó után még könnyebb lesz a közös munka, hogy nem csak virtuálisan ismerjük egymást.
Az utazást Brüsszelig repülővel, onnan autóval oldottuk meg, minden fennakadás nélkül.

Eközben a programban résztvevő diákjaink a projektnapokon szintén a közös munkát készítették elő, hiszen témájuk a demokrácia volt.

2. E-Day

Az Erasmus Napok rendezvénysorozat keretében országszerte bemutatták eredményeiket az Erasmus+ pályázatban résztvevők.

Iskolánk friss résztvevőként máris csatlakozott a kezdeményezéshez: a Diáknap előadásai között az érdeklődő iskolapolgárok megismerkedhettek a program kínálta lehetőségekkel. A kíváncsi diákok Áldozó Borbála, Korbély Csongor és Simon Noel színes és hasznos előadását hallgathatták meg, ami biztosan sokak kedvét meghozta a programba való jelentkezéshez.

Ez a beszélgetés remek alkalmat nyújtott a francia-német-magyar pályázatunk eddig elkészített produktumainak bemutatására is.

Köszönjük Simon Noelnek a szervezést és a kellemes előadást!

3. Bemutatkozó kisfilm – 2019

A filmet vágta: Gulyás Csenge

4. Mobilitás – Düsseldorf – 2019

November 12-16. között került sor a 2019-1-FR01-KA229-062689_2 azonosító számú projektünk második mobilitásra, amelynek alkalmával 12 diák utazott Düsseldorfba Ériné Kismárton Renáta Tanárnővel és Király Viktor Tanár Úrral. A hajnali induláskor mindannyian izgatottan vártuk a kisbuszokat, amik a repülőtérre vittek minket, majd pedig a repülőtéri kalandok következtek. Minden zökkenőmentesen ment, szerencsésen odaértünk, találkoztunk vendéglátóinkkal és minden diák megtalálta a szállásadóját. A francia csapat kicsit később érkezett, de délután már mindenki élvezhette a Király Viktor Tanár Úr által vezetett hídépítő játékot, ami nagyon jó alkalom volt arra, hogy az egy csoportban dolgozó emberek kicsit jobban megismerjék egymást, egyúttal a gátlásoktól is valamennyire megszabaduljanak. Közösen készülődtünk az esti nyitórendezvényre, ami egy hivatalos iskolai “ünnep” volt, a különböző iskolák bemutatkozásával, illetve egymás köszöntésével. A magyar csapat által készített bemutatkozó videó egyértelműen a rendezvény fénypontja volt, a diákjaink igazán kitettek magukért.
A Düsseldorf-ban töltött idő sok közös programmal, a projekt kereteinek kialakításával, ismerkedéssel, hasznos feladatokkal telt. Amíg a diákok a projekten dolgoztak, addig a tanárok már a folytatás részleteit vitatták meg. Nagyon sok izgalmas kérdést jártunk körül.

5. Mobilitás – 2020

2020. február 9. és 15. között láttuk vendégül francia és német partnereinket az Erasmus+ projekt keretében.
Programjaink között szerepelt látogatás a bíróságon, az egykori várbörtönben, a városházán, Budapesten, a Művészetek Házában. Nagy sikert arattak a projektben részt nem vevő diákok előadásai, illetve az alternatív városnézés is, csakúgy, mint a záró rendezvényünk.
Vendégeink családoknál kaptak szállást, így a projektben részt nem vevő diákokat is be tudtunk vonni a programjainkba, amivel igazi nagy közösségé váltunk.

A Veszprém-i események részletes leírását Ériné Kismárton Renáta Tanárnő angol nyelvű beszámolójából
ismerhetik meg az érdeklődők.

II. 2019-1-DE03-KA229-059612_4 azonosító számú projekt

 A projekt azonosítója: 2019-1-DE03-KA229-059612_4

A projekt címe: Nationality and identity as a project for our European future based on common history and responsibility

Nemzetiség és identitás mint jövőnk Európájának feladata a közös történelem és felelősség alapján

 Részt vevő partneriskolák:

Gymnasium Ricarda-Huch-Schule Braunschweig, Németország
Gymnázium Tvrdosín, Szlovákia
Gymnázium Rájec-Jestřebí O.P.S., Csehország
Lovassy László Gimnázium, Veszprém, Magyarország

A projektet a német fél kezdeményezte azzal a céllal, hogy a projektben részt vevő középiskolás diákok egymás kultúrájának, hagyományainak, történelmének megismerésén keresztül véleményét alkossanak a saját identitásukról és hovatartozásukról.
A szlovák és a cseh gimnázium mellett szívesen csatlakoztunk a projekthez. Iskolánk német nemzetiségi tagozatán tanuló diákokat szólítottunk meg, mert a témába beletartozik a nemzetiségek helyzete az egyes országokban.

Megvizsgáljuk,

  • milyen kulturális és néprajzi különbségek és hasonlóságok jellemzik a nemzetiségeinket,
  • milyen történelmi folyamatok zajlottak országainkban a XX. században, hogyan változott az egyes nemzetiségek helyzete, jogai,
  • hogyan jelennek meg a nemzetiségek az egyes országok médiájában,
  • hogyan alakítják mindezek az elemek a fiatal generáció identitását Európában.

A projekt nyelve a német es az angol. Az eTwinning felületen tartjuk a kapcsolatot és rögzítjük a programelemeket. Örömmel tapasztaltuk, hogy a csoportmunka fázisok alatt hasznos és értelmes diskurzus alakult ki a résztvevők között. Célunk, hogy egymás szempontjait figyelembe véve és megvitatva képesek legyenek tudatosan alakítani és vállalni az álláspontjukat, jövőképüket.

A mobilitások a pandémiás helyzet miatt változtak: az időpontokat későbbre kellett módosítanunk, a szlovák mobilitást pedig – sok videókonferenciás megbeszélés után – 2021 májusában a virtuális térbe helyeztük. A magyar mobilitást 2021 szeptemberében Veszprémben sikerrel tudtuk megvalósítani. A következő mobilitást Csehországba, a projektzáró hetet Németországba tervezzük.

Tervezett mobilitások:
2019. október 21-25. Braunschweig – Pick up rendezvény – koordinátorok
2021. május 27-31. Tvrdosín – virtuális mobilitás: szlovák, cseh, magyar diákok
2021. szeptember 23-29. Veszprém – megvalósult jelenléti mobilitás: minden résztvevő
2022. február: Rájec-Jestrebí + Tvrdosín: tervezett mobilitás
2022. június: Braunschweig: tervezett záró mobilitás

1. mobilitás:

2019. október 21. és 25. között Bertha Orsolya tanárnő és Schindler László tanár úr Braunschweigben járt a Nemzetiségek és identitás, a jövő Európájának egyik fő feladata a közös történelem megismerése révén című Erasmus+ projekt előkészítésén.

Beszámoló

Erasmus + előkészítő látogatás 2019. október 21-25.

2019. október 21. és 25. között Bertha Orsolya tanárnő és Schindler László tanár úr Braunschweigben járt a 2019-1-DE03-KA229-059612_4 KA229-EBB918298 azonosító számú Erasmus+ projekt megbeszélése céljából. A projekt címe: Nemzetiségek és identitás, a jövő Európájának egyik fő feladata a közös történelem megismerése révén.

A találkozón részt vettek a partneriskolák – Gymnasium Ricarda-Huch-Schule Braunschweig (Németország), Gymnazium Rajec-Jestrebi, o.p.s. (Csehország) és Gymnázium Tvrdosin (Szlovákia) képviselői.

  1. Megismerték egymást személyesen is a partneriskolák képviselői.

Csehországból és Szlovákiából három-három fő érkezett, Magyarországról ketten voltunk, Németországot is két kollega képviselte, de találkoztunk az iskola igazgatójával is.

  • Megállapodtunk a mobilitások időpontjait, helyszíneit és a résztvevők létszámát illetően. Ez az alábbi táblázatból olvasható.
  Mikor? Hol?
Résztvevők
D CZ SVK H
1. 2020. március 19-25. Szlovákia 10+2 10+2 10+2
2. 2020. szept. 17-23. Magyarország 9+2 10+2 10+2
3. 2020. november 05-11. Csehország 9+2 10+2 10+2
4. 2021. április 15-21. Németország 10+2 10+2 10+2
  • Az egyes helyszíneken a projekt feldolgozásához kapcsolódó elemek a következők:
    • Szlovákia: kultúra
    • Magyarország: történelem
    • Csehország: média
    • Németország: Identitás
  • Szervezési részletekben a következő konszenzus alakult ki:
  • A vendégek viselik az utazás költségeit
  • A helyi közlekedést a vendéglátók szervezik és finanszírozzák.
  •  A vendégek elszállásolását a vendéglátók ifjúsági szállókban szervezik meg, a költségeket a vendégek állják.
  • A vendégek étkezését a vendéglátók szervezik meg, és a vendégek finanszírozzák.
  • A szállás és elhelyezés maximális költsége 35 euro/tanuló/nap lehet.
  • Egy napon közös kirándulást szervez a vendéglátó.
  • Vasárnap a vendégek számára a vendéglátók családi programot szerveznek.
  • A mobilitásról szóló részvételi igazolásokat a vendéglátók állítják ki.
  • A találkozók közötti időszakban a résztvevők otthon dolgoznak az aktuális témán.
  • Az elkészült anyagokat legkésőbb 14-21 nappal a találkozó előtt közzéteszik az e-Twinning oldalon.
  • A mobilitás végleges programját a szervezők legkésőbb egy héttel a mobilitás indulása előtt eljuttatják a résztvevőkhöz, egyúttal tájékoztatják őket a pontos költségekről is.
  • A projekt nyelve a német és az angol.

A tárgyalások oldott légkörben, de vitáktól nem mentesen zajlottak. A végén azonban mindig sikerült közös nevezőre jutni.

A projekt diák résztvevői a 9. B osztály tagjai közül kerülnek ki, akik csoportmunkában dolgozzák fel a projekt altémáit.

A projekten készült fényképek

2. Tapasztalat-átadás az Erasmus+ projektben – 2020. decembere

A nemzeti-nemzetiségi és európai identitással foglalkozó  Erasmus+ projekt idejének kitolódása miatt a feladatokat fiatalabb diákok viszik tovább
a 10. B osztály aktív diákjai októberben interaktívan adták át tapasztalataikat a projektbe újonnan belépő 9.B-seknek.

Az eseményen készült fényképes beszámoló itt, a 9. B prezentációja itt tekinthető meg.

3. Erasmus+ program beszámolója – 2021. május 27-31.

4. Mobilitás

2021. szeptemberében zárult sikerrel iskolánk Erasmus csoportjának szervezésében a Nationality and identity as a project for our European future based on common history and responsibility című, a nemzetiség és az identitás témáját feldolgozó projekt magyarországi állomása.

A projektben 19 lovassys diák mellett 10 szlovák, 11 cseh és 10 német diák vett részt. A sok feladat és csoportmunka mellett kirándulások is színesítették a programot.

A projekt angol és német nyelven folyt, a 10. B-s diákok aktív munkáját Bertha Orsolya tanárnő és Schindler László tanár úr vezette.

Fényképek

Diákbeszámoló

Tapasztalataim az Erasmus projektről 

Az Erasmus talán a legizgalmasabb projekt volt, amiben valaha részt vehettem. Mindig is érdekelt a kultúra és az idegen nyelvek, és az Erasmus esélyt adott arra, hogy külföldi diákokkal beszélgethessünk különböző, érdekes témákról. Előzetesen – mint a cseh, a szlovák és a német diákok is – prezentációkat készítettünk az országunk XX. századi történelméről, a nemzetiségek sorsának alakulásáról.

Nagyon tetszett, hogy a kapott témákat, mint például az identitást nyíltan, ítélkezéstől mentesen tudtuk megvitatni, és külön élveztem, hogy végre próbára tehetem az angol- és német tudásomat. A kedvenc programom a vasárnapi családi nap volt, amikor egyénileg kirándulni mentünk egy 12 fős csoportban (6 német, 2 cseh és 4 magyar diák), és „kalandoztunk” egyet Herend és Bánd környékén. A kirándulás fénypontja számomra a nyelvtörőmondás volt, és mondanom sem kell, a magyar nyelvtörők igencsak kiverték a biztosítékot a külföldieknél. Van olyan osztálytársam, aki családja grillezett a vendégekkel, van, aki Tihanyt mutatta meg nekik.

Jó hangulatú búcsúestet tartottunk Városlődön, a külföldi diákok szálláshelyén.

A program végén új barátokat szereztem, akikkel elhatároztuk, hogy tartjuk a kapcsolatot a közösségi médián keresztül, és nagyon remélem, hogy hamarosan újra találkozhatok velük.

Farsang Brigitta 10.B

5. mobilitás

Az utolsó mobilitás 2022. május 9-15. között Braunschweigben valósult meg.

Fényképek

Diákbeszámolók

2022. május 9-15. Braunschweig – Nemzetiség és identitás az EU-ban

A Németországba utazó 10.B-s diákok közül sokan az EU intézményeiről készítettek prezentációt, néhányan pedig a tapasztalataikról számolnak be.

Misi – a körülményekről:

Szállás: Wolfsburgban megtapasztalhattuk a német Jugendherbergék kényelmét. A 2-4 fős, zihanyzós szobák megfelelő kényelmet nyújtottak, emellett a jól felszerelt társalgóban esténként elüthettük az időt biliárddal vagy akár Heimatkunde feleléssel, az udvaron pedig egy röplabda pálya nyújtott szórakozási lehetőséget. Összességében minden szükségeset megkaptunk, ami elengedhetetlen volt a kényelemhez, illetve megtapasztalhattuk a braunschweigi diákok menzájának kínálatát és a Jugendherberge jól ellátott konyháját. Kényelmes volt a nagy asztalt körbeülve reggelizni úgy, mint egy család J A kiszolgáló személyzet Németországban mindenütt fegyelmezett, készséges volt.

Dia – a programról:

Az első napot a Nyugat- és Kelet-Németországot egykor elválasztó határnál kezdtük. Itt, a marienborni volt határátkelő területén emlékhelyet alakítottak ki. Egy workshopon vettünk részt, melynek célja a fal és az annak két oldalán élő emberek sorsának ismertetése volt. Sok érdekes információt megtudhattunk az ország XX. századi történelméről.

A második napon a polgármester nevében köszöntöttek minket Braunschweigben, ezután körbevezettek a fogadó diákok iskolájában, ahol a projektmunkát is elkezdtük: először a prezentációkra került sor különböző nemzetközi szervezetekről. A mi feladatunk az EU és intézményeinek bemutatása volt. Este a belvárost övező folyón hajókázva vacsorázhattunk, miközben érdekes történeteket meséltek nekünk ennek történelméből.

Csütörtökön befejeztük a prezentációkat, majd a szervezetek közötti kapcsolatokat beszéltük meg kisebb csoportban. Az egyetemi menzán elfogyasztott gyors ebéd után idegenvezető mutatta meg nekünk a belváros nevezetességeit, megcsodálhattuk a német építészet szépségeit.

Pénteken a wolfsburgi Autostadtban vezettek körbe minket, itt rengeteg régi modellt és gyönyörű, modern fejlesztésű autót láttunk, lecsúsztunk az óriáscsúszdán, beszéltünk a szabályokról, délután pedig szabadprogramként a várost jártuk be.

Az utolsó napra esett a családi nap, melynek keretében két-két német diák otthonába látogattunk el, a délutánt együtt töltöttük egy közeli parkban. A családi nap reggelén a német szervezők minden résztvevőnek egy az iskoláink nevével feliratozott Erasmus+ pulcsit osztottak ki J búcsúajándékként, köszönjük!

Noncsi – a társaságról:

A nyitottság terén elég kellemes tapasztalataim vannak. A diákok nagy része kereste az új emberek társaságát, benne volt minden szórakozási lehetőségben, 1-2 nap után már mindegyik országból vegyesen röplabdáztunk. A másik társaság, a csendesebbek közé tartozók is egész gyorsan egymásra találtak. Senkit nem lehetett egyedül látni, mindenki megtalált pár olyan embert, akivel egyezett az ízlésük bizonyos dolgokban, és voltak közös pontjaik, témáik. Ennek ellenére nem látszottak az úgynevezett „klikkek”, mindenki nyitott volt mindenki felé, kirekesztésnek nyoma se volt a program folyamán. Ugyanilyen nyitottnak és szabadnak láttuk a tanárainkat is. Már a magyarországi találkozón igazán szoros barátságot kötöttek egymás között. Ők esténként sokszor beszélgettek együtt, többször laptoppal a kezükben töltötték az estéket a társalgóban.

Erasmus+ projekthét, Braunschweig, 2022. május 9-15.

Ülünk a brnói vasútállomáson a csomagjaink mellett. Nem túl vonzó, mint ahogy a vasútállomások általában. Várunk. Késik. Várunk. Még késik. 150 perc. Mintha egyetemista korunkban a múlt rendszerben …

A diákok (is) elcsigázottan, de dicséretes türelemmel bírják, a bőröndökön füzetek: bioszt tanulnak. Elég szürreális kép, Brno, 2022 május. Szerencsére nem ez jellemzi az Erasmus-projekteket J De hogy’ is kerültünk ide?
– – – – – – – – –

Életünk létezés, megismerés, tapasztalás és állandó tanulás. Ennek színtere nem csak az iskola lehet. Egy utazás, a másik ország hétköznapjainak megismerése, a külföldi diákokkal folytatott eszmecsere: ideális lehetőség. Egyhetes németországi utunkon sokféle benyomás ért minket.

Már az odaút is hozott nem várt, iskolán kívüli élményt. A vonaton Ukrajnából menekülő sokgyerekes magyar romacsaláddal utaztunk egy kocsiban. Lármás társaságuktól a csehországi Brnóban váltunk el, ahol mi kiszálltunk, míg őket kutyás rendőrök zavarták vissza. Döbbenten álltunk és zavartan mentünk tovább.

Egy dolgos projekthét várt ránk szlovák, cseh, német diákok együttműködésével.

Az első munkanapon történelmi leckét kaphattunk az újraegyesítés előtti Németország belső határairól. Azok a határok mára eltűntek, ugyanígy megszűntek a diákcsoportjaink közötti és a fejekben egykor létező határvonalak is. A workshop oldotta a kezdeti feszültséget, megindította az első beszélgetéseket. A résztvevők szerencsére nem ismeretlenül kezdték a projektet: Bár minden mobilitásba más diákokat küldtünk a 10. B-ből, ügyelve arra, hogy minden diákunk csak egy hetet hiányozzon a lovassys létből, 2021 szeptemberében házigazdaként már találkozhattunk a külföldi diákok zömével.

A projektmunka további része az iskolában, prezentációk és plénumbeszélgetések vagy csoportmunka formájában zajlott. A csapatok többnyire angol nyelven mutatták be valamelyik nemzetközi politikai intézmény szervezeteit, működését. Mi az Európai Uniót kaptuk előzetes feladatként, a diákjaink az EU szervezeteit egymás között felosztva mutatták be, a csehek a NATO, a szlovákok az ENSZ, míg a német diákok az OSZE/OECD szerepéről beszéltek. Fő szempont volt az egész projekt során a nemzeti identitás megőrzésének lehetőségei. Az előadásokat közös beszélgetés zárta le, mindenki reflektálhatott, véleményt nyilváníthatott. A német diákok irigylére méltó érettséggel, aktivitással, érveléssel alakították a kiscsoportos megbeszéléseket, de minden nemzet teamjében voltak bátran, logikusan kommunikáló fiatalok. A projekt legfőbb haszna a szereplési lehetőség, az (iskolaitól különböző) megmérettetés, a kombinatív, elemző, gyors gondolkodás volt.

A kísérő programok két várost érintettek: partneriskolánk, Braunschweig városát, amely egy nagy múltú, változatos történelmű, „hagyományos” német város; és szállásunk városát, Wolfsburgot, az autóipar fellegvárát, egy modern, falanszterszerű, gazdag iparvárost a csúcstechnológiájával, elektronikus fejlesztéseivel.

A hazafelé út retroélményt hozott. Kalandos utazásunk, többórás késésünk a régi időket időzte. Menekült családok itt is a kísérőink voltak, – az utazásukat kisebb ajándékcsomaggal próbáltuk megkönnyíteni, amelyet a mi diákjaink a Jugendherbergében kapott úticsomagból, csokikból egy szempillantás alatt „összedobtak”. Lám, talán itt is, toleranciában, elfogadásban is érezhető a projekt hatása.

Az ERASMUS+ ablakot nyit a világra, éljünk vele!

BOLL

Share This