Erasmus pályázataink akkreditált intézményként

2022-1-HU01-KA121-SCH-000062502 azonosítójú projekt

1. A projekt jellemzői

A Lovassy László Gimnázium 2022. januárjában 15 hónapos projektciklusra adott be sikeres pályázatot, melyben a következőket vállalta:

  1. Tanfolyamokon és továbbképzéseken vesz részt 11 pedagógus.
  2. Szakmai látogatáson vesz részt 7 pedagógus.
  3. Iskolai tanulók csoportos mobilitásán 20 diákunk vesz részt.

A pályázatot a bírálóbizottság támogathatónak minősítette a következő jellemzőkkel:

  • Projektazonosító: 2022-1-HU01-KA121-SCH-000062502
  • Projekt időtartama: 2022. június 1.-2023. augusztus 31.
  • Megítélt támogatási összeg: 59.610 Euro

2. A projekt megvalósítása

2.1 Tanfolyamokon és továbbképzéseken való részvétel

    A résztvevő neve: Bertha Orsolya Anna
    A nyelvtanfolyam címe: Intensive General English Course
    A nyelvtanfolyam ideje: 2022. július 4-15.
    A nyelvtanfolyam helyszíne: Málta

    Beszámoló

    Az elmúlt két tanévben Erasmus+ diákmobilitások szervezőjeként sokszor kellett külföldi partnerekkel egyeztetnem, magyaráznom akár élőben, akár online módon. Ezeken a video meetingeken szükségem volt az angol nyelvre, ezért örültem a nyelvtanfolyam lehetőségének.  Az Erasmus + keretében 2022. július 4-15-ig két hetes intenzív angol nyelvtanfolyamon vettem részt Máltán, Sliemában. 

    A két hét alatt több nemzetközi csoportban tanultam, különböző beszédtémákat feldolgozva, főként anyanyelvi tanároktól. Íráskészségem pontosságát ugyan a tanfolyam nem javította, ezt a területet más alkalommal/más formában kell fejlesztenem, viszont szóban  folyamatosan, gördülékenyebben kommunikálok, a hallott szöveg lényegét megértem vagy rá tudok kérdezni fontos elemekre. A tanfolyam rendkívül elfogadó, támogató légköre sokat segített. 

    A szabadidőmben Málta több településére utaztam el egyedül és csoportommal is. Örültem, hogy az Erasmus-keret az országismereti kirándulásokat is fedezte. Mivel egyedül voltam magyar, muszáj volt mindenhol (iskola, közlekedés, szállás, város) angolul kommunikálnom: ezt csak ajánlani tudom! Az Erasmus+ kurzuson nemcsak a nyelvi, hanem az együttműködési és a problémamegoldó készségemet is használtam. Jó volt tapasztalt fejjel is újra diáknak lenni! 

    Bankó Mónika

    A résztvevő neve: Bankó Mónika
    A nyelvtanfolyam címe: Standard General English
    A nyelvtanfolyam ideje: 2022. augusztus 15-26.
    A nyelvtanfolyam helyszíne: Málta

    Tapasztalatok: Angol nyelvtanfolyamon vettem részt, melynek célja a nyelvi kompetenciáim fejlesztése volt. A két hetes máltai tartózkodás alatt az intenzív tanfolyami munka mellett az angol nyelvi környezetben való tájékozódás és kommunikáció is rendkívül fejlesztő hatású volt. Emellett lehetőségem nyílt az ország természeti szépségeinek, történelmének felfedezésére is.

    Bankó Mónika

    A résztvevő neve: Horváth Katalin
    A nyelvtanfolyam címe: Standard General English
    A nyelvtanfolyam ideje: 2022. augusztus 15-26.
    A nyelvtanfolyam helyszíne: Málta

    Tapasztalatok: Angol nyelvtanfolyamon vettem részt Máltán. Célként fogalmaztam meg a nyelvi kompetenciáim (olvasás, írás, beszédértés, beszéd) fejlesztését angol nyelvből. Sikerült is fejlődnöm, főként a beszédértés és a beszéd területén. A nyelvtanulás mellett megismerhettem ezt a csodálatos országot is.

    noPhotoAvailable

    A résztvevő neve: Vay Krisztina Andrea
    A nyelvtanfolyam címe: Standard General English
    A nyelvtanfolyam ideje: 2022. augusztus 15-26.
    A nyelvtanfolyam helyszíne: Málta

    Beszámoló

    Két hetes nyelvi kurzuson vettem részt Máltán. 

    Angol anyanyelvű tanárunk elsősorban szóbeli kommunikációra épülő, de nyelvtani tudást, olvasási és írásbeli készségeket is fejlesztő érdekes, intenzív, interaktív óráival tartotta fogva figyelmünket. A nap többi részében a házi feladatok elkészítése, a nyelviskola által szervezett utazások, illetve az iskolán kívüli programokon való részvétel adott lehetőséget az angol nyelv gyakorlására.

    Mivel Máltán nagyon sok turista van, szinte mindenki beszél angolul, így a legegyszerűbb helyzetek is (pl. vásárlás, tájékozódás, rendelés egy étteremben, problémamegoldás stb.)  jó alkalmat adtak a nyelvgyakorlásra. 

     A két hét során nem csak az angol nyelvi kommunikációm fejlődött, de megismertem egy számomra eddig teljesen idegen országot, annak kultúráját, történelmét gasztronómiáját, gondolkodásmódját. Nyitottabbá váltam különböző kultúrájú emberek gondolkodására. Fejlődött a problémamegoldó-, együttműködő-, és alkalmazkodó képességem, könnyebben dolgozom csapatban és általánosságban véve könnyebben kommunikálok számomra új helyzetekben.

    Nagyon örülök, hogy részt vehettem a programban.

    Király Viktor

    A résztvevő neve: Király Viktor
    A tanfolyam címe: The Highlights of Finnish Education
    A tanfolyam ideje: 2022. augusztus 1-7.
    A tanfolyam helyszíne: Helsinki

    Beszámoló

    Augusztus első hetében vettem részt a „Highlights in Finnish education” című képzésen Helsinkiben az EduBorealis szervezésében, amely elsősorban azt ígérte, hogy élményszerűen mutatja be a finn oktatási rendszer működését, a középiskolai pedagógusok módszertanát, a középiskolák életét.

    Ez a tanulmányút minden szempontból nagyon gyümölcsöző volt számomra. Önmagában érdekes volt megtapasztalni a finn főváros működését, a finnek hétköznapjait, mentalitását, szokásait, ételeit. De a még fontosabb az, hogy a képzés nagyon hasznosnak bizonyult: a velünk foglalkozó trénerek többsége maga is gyakorló pedagógus volt, így valóban hitelesen mutathatták be módszereiket, eszköztárukat, illetve egy iskolalátogatás is részét képezte a programnak, amely még úgy is meghatározó élmény volt, hogy az ottani nyári szünet utolsó hetében jártunk, tehát a diákok még nem voltak jelen (azért a kedvünkért kerítettek egyet, hogy beszélgethessünk vele). A finn oktatással kapcsolatos tapasztalatok mellett a különböző nemzetiségű csoporttársaimon keresztül némi bepillantást nyerhettem a cseh, a horvát, a román, a görög, a német, a spanyol és a máltai iskolák életébe is, ami szintén fontos tanulsága volt ennek a hétnek.

    Természetesen a finnek sikerének kulcsa valójában nem nagy titok, számos tanulmány leírja, de igazából nehéz elhinni, amíg az ember személyesen nem tapasztalja meg. Leginkább két kulcsszóval lehet megragadni a lényeget: bizalom és jóllét. A finn iskola világának szereplői bíznak egymásban, de ez a bizalom magának a társadalomnak a mentalitásából fakad. A szülő bízik a tanárban, a tanár a diákban, és mindnyájan bíznak a közösségben és annak irányítóiban – mindenki abból indul ki, hogy a többiek a tőlük telhető legjobban teszik azt, ami az ő dolguk a rendszeren belül. Mindemellett az iskola számára a diákok (és természetesen a dolgozók) jólléte, kiegyensúlyozottsága, mentális egészsége legalább olyan fontos, sőt fontosabb, mint az elsajátítandó tudás. És számos eredmény arra mutat, hogy talán nem tévednek olyan nagyot – még akkor sem, ha tudjuk más példákon, hogy nem ez az egyetlen üdvözítő út.

    Végezetül mindenkinek javaslom, aki Finnországba téved, hogy egyen a hihetetlenül zamatos eperből, amit minden piacon lehet kapni, próbálja ki a lazacból készült hallevest a parton, illetve feltétlenül látogasson el az Oodi könyvtárba (https://www.oodihelsinki.fi/en/), amely még csak néhány éves, de már Helsinki egyik szimbolikus épülete, hogy megtapasztalja, milyen egy 21. századi közösségi tér. Aki a klasszikusabb tereket kedveli, annak a Nemzeti Könyvtárat is jó szívvel ajánlom.

    Király Viktor

    A résztvevő neve: Nagy Cecilia
    A tanfolyam címe: Outdoor recreation, fitness and Nature for Healthy lifestyle
    A tanfolyam ideje: 2022. július 24-30.
    A tanfolyam helyszíne: Reykjavik

    Beszámoló

    Izland bűvöletében

    Az első pillanattól kezdve izgatottan vágtam bele a projektbe. Minden gördülékenyen és problémamentesen ment, már az iskolai év lezárásával egyidőben a szakmai továbbképzésem fontos pontjai is tiszták voltak. A nyár során a külföldi kollégák által felkerült bemutatkozók alapján felvettük a kapcsolatot és kicsit megismertük egymást. Gombóccal a torkomban, de nagyon izgatottan szálltam fel a repülőgépre és vártam az előttem álló hetet 3000 km-re Magyarországtól.

    A leszállás után könnyen és fennakadás nélkül jutottam a szállásig. Bár nyáron éjszaka Izlandon nincsen, a hosszú utazás után a világosban is könnyen elaludtam és vártam a másnapi találkozót. Az első napon az összes kurzus pedagógusai ismerkedhettek meg egymással. Ezután egy csapatfeladatra került sor. „Szabaduljunk ki Reykjavíkból!” játék során ismerhettük meg a várost. Applikáció segítségével kerestük meg a pontokat, ahol QR kódos feladatok megoldásával juthattunk el a célig. A csapatom gyorsaságának, ügyességének, összedolgozásának köszönhetően ezt a programot megnyertük.

    Másnap elkezdődött a továbbképzés. 14-en voltunk a csapatban. Megismerkedéssel kezdtük és az előre elkészített bemutatkozó ppt-et adtuk elő. Minden reggel együtt reggeliztünk, mialatt egy kapott témáról kellet beszélgetnünk, mindenkinek a saját országára vonatkozóan (pl. reggelizési szokások, időjárás, iskola…). Hétfő délelőtt a közeli városi strandon a vízi sportokat próbáltuk ki. Csapatjátékokat és vízi váltóversenyeket játszottunk. Délután a hét kihívására került sor, a 10 km-es táv lefutása várt ránk.

    Másnap a kondíciót, koordinációt fejlesztő gyakorlatok mellett az ügyességünket is használhattuk. A 20 állomásos köredzés alatt kellemesen elfáradtunk, ezt másnap izomláz formájában is megtapasztaltuk. Délután Izland felfedezése következett, a Kék lagúna felé vettük az irányt. Az utazás során az idegenvezetőnk elmesélte, hogy miért nagy kincsük ez a lagúna, hogy alakult ki. Érdekes volt hallani, hogy egy hőerőmű vizében fogunk fürödni. Lenyűgöző és hihetetlen élmény volt a melegvízű mesterséges lagúna.

    Az eső sem riasztott minket vissza a 4. napon. Az ESJA megmászása során a túrázási jelekkel, térképpel is megismerkedtünk, majd párokban tájfutásra is sor került a hegy alján, melyet telefonos applikációval oldottunk meg. Sajnos a hegy tetejéről csak a felhőket láttuk, áztunk, fáztunk, de az élmény mindenért kárpótolt és azzal sem foglalkoztunk, hogy bőrig áztunk. A nap második felében a Láva túrára indultunk. Óriási, lenyűgöző és megmagyarázhatatlan élmény volt, hogy a tavaly kiömlött lávát megfogtuk, jártunk rajta. Mint később kiderült, 2 nappal azután, hogy hazajöttem, földrengésnek köszönhetően ismét kitört, sajnos ezt már élőben nem láthattam, de van ok visszamenni.

    A kurzus során a játék sem maradhat el! A Pilota Games spanyol csapatjátékkal ismerkedtünk meg, ami a fallabda, tenisz egy változata és az iskolában is jól alkalmazható. Délelőtt elkészítettük a saját védőkesztyűnket, majd ki is próbálhattuk. A gyorsaság és ügyesség fejlesztése mellett a jó hangulat, csapatmunka sem maradt el. Délután indultunk az Arany háromszög nyomába. A tektonikai lemezelmozdulás miatt Európában is voltunk, de Amerikába is átléptünk. A Gulfoss vízesés is beszippantott minket, majd a gejzírmező is életre szóló élmény volt.

    Az utolsó projektünk, az utolsó túránk következett. Reggel még nem tudtuk, hogy mi vár ránk. A kis vízesések, „gőzölgő” hegyek között sétáltunk fel a célig. A túra végén egy folyóhoz érkeztünk, de mitől volt különleges? A 11-12 fokban felvettük a fürdőruhánkat és a 40 fokos folyóban a hegyek között megmagyarázhatatlan élményben volt részünk. Csak élveztük a látványt és ámuldoztunk, hogy talán egy másik világba csöppentünk. A csapat este együtt vacsorázott és a helyi specialitásokat, halakat, tengeri élőlényeket, a bálnahúst is megkóstoltuk.

    Utolsó nap csak ültem az óceánparton és csendben figyeltem. Hallgattam a víz és a sirályok hangját, kicsit fújt a szél, de olykor a nap is kidugta az arcát a felhők közül. Egyre csak az járt az eszemben, hogy hamarosan már Magyarországon leszek. Szomorúan vettem tudomásul, hogy a kurzusnak, a heti kalandnak vége, de hihetetlen boldog vagyok, hogy részese lehettem, tanulhattam és rengeteg élményt, új barátokat szereztem, kapcsolatokat kötöttem, amiket a jövőben is ápolni szeretnék. Milyennek is írnám le Izlandot? Akik látták a Gyűrűk Urát, ők tudják, hogy milyen a tündék földje, Mordor, holtak ösvénye… egyszerűen varázslatos. Egy olyan világba csöppentem, amit nem akartam otthagyni (a lenyűgöző össze-visszaság, ugyanakkor a rend, a nyugalom, a türelem, a mosolygós emberek, a természet uralkodása). Bízom benne, hogy még megannyi ilyen kalandban lesz részem, mely során szakmailag is fejlődöm és élményeket, kapcsolatokat is szerzek.

    Király Viktor

    A résztvevő neve: Szücs Krisztina
    A tanfolyam címe: Our School Radio! Podcasts and New Media as an Educational Tool
    A tanfolyam ideje: 2022. augusztus 1-6.
    A tanfolyam helyszíne: Dublin

    Beszámoló

    Dublin

    Hogyan szúrd ki a Dublinba utazókat a pozsonyi reptéren, a nyár derekán?  Szandál helyett bakancs, térdnadrág helyett farmer, rövid ujjú póló-farmerkabát helyett pedig pulóver és kabát.  Persze aztán Dublinba érkezve már nem gondoltam a rosszalló tekintetekre és örültem annak az esőkabátnak. 🙂

    Mivel a szállásfoglalást önállóan intéztem és a belvárostól távolabb eső lakóövezetet választottam ezért az első komolyabb feladat a tömegközlekedés feltérképezése volt.  Azt például tudtad, hogy a dublini reptér és belváros közötti buszokon van bőröndtartó rekesz? Na és azt, hogy a dublini buszokon nem a sofőrnek fizetsz hanem egy kicsi gépbe dobálod be az apród, ami aztán kiköpi a visszajárót? De nemcsak a buszokon van így, hanem a sarki közértben is. De ami még ennél is jobb, szinte mindegy hogy honnan-hová utazol, ha leszállsz a buszról hangosan köszönsz a buszsofőrnek? És azt, hogy a buszsofőr olyan megmondó ember, aki ha azt mondja egy csapat fiatalnak, hogy ez az idősek részére fenntartott ülőhely, akkor a fiatalok kérdés nélkül felállnak és felmennek az emeletre, hogy az idősek könnyen elérhető helyre tudjanak leülni? Szerintem elég menő.

    De az utazásnak volt egy másik része is. A tanulós része. A társaim Lengyelországból,Görögországból, Olaszországból és Németországból érkeztek Dublinba, hogy a közösségi médiáról, podcast készítésről és a digitális tartalomgyártásról tanuljanak, velem együtt. Az alapvetően frontális oktatást közös étkezéssel,a Windmill Lane Stúdió meglátogatásával, fényképversennyel és végül egy túrával Glendalough – azaz: két tó közötti völgyébe egészült ki. A továbbképzés alatt felvettük és megvágtuk az első saját podcastunket – ha esetleg valakit érdekel a Gaelic Handball, két percben bármikor össze tudom foglalni.

    A kint töltött idő alatt sokat tanultam egy másik népcsoport gondolkodásáról, világlátásáról és megismertem a „hogyan kedveljük meg a saját hangunkat felvételen” Szent Grálját.

    2.2 Szakmai látogatások

      Király Viktor
      Korbacsics Ildikó
      Király Viktor
      Király Viktor

      A résztvevők neve: György-Gyarmathy Andrea, Korbacsics Ildikó, Király Viktor, Szücs Krisztina
      A látogatás ideje: 2022. szeptember 25 – október 2.
      A tanfolyam helyszíne: Franciaország, Valenciennes

      2022. szeptember 25. és október 2. között az Erasmus+ program keretében 5 tanár és 5 diák utazhatott a Franciország-i Valenciennes-be tanulmányútra.

      Az iskola DÖK vezetői, Lakatos Janka és Tardos Luca mellett, a DÖK által meghirdetett pályázat nyertesei: Csizmazia Márton, Horváth Zsófia és Mayer Krisztián azzal a feladattal indultak a tanulmányútra, hogy megfigyeljék a fogadó iskola diákönkormányzatának tevékenységét, és eszmét cseréljenek a francia diáktársakkal a diákönkormányzati munka hasonlóságairól és különbségeiről a két iskolában, illetve országban. A diákok kísérőtanára Ériné Kismárton Renáta tanárnő volt.

      Rajtuk kívül még négy tanár vett részt a programban: György-Gyarmathy Andrea, Király Viktor, Korbacsics Ildikó és Szűcs Krisztina. A tanárok részben a saját szakterületükön szereztek hasznos nemzetközi tapasztalatokat, részben a további együttműködés lehetőségeit térképezték fel.

      Minden résztvevő egyetértett azzal, hogy egy nagyon mozgalmas, fárasztó, hasznos és izgalmas hetet tölthettek együtt, ami mindenkit maradandó élményekkel gazdagított.

      2.2 Iskolai tanulók csoportos mobilitása

        Ériné Kismárton Renáta

        A csoport vezetője: Ériné Kismárton Renáta
        A csoport tanulói: Csizmazia Márton, Horváth Zsófia, Lakatos Janka, Mayer Krisztián, Tardos Luca 
        A mobilitás ideje: 2022. szeptember 25-október 2.
        A tanfolyam helyszíne: Franciaország – Valenciennes

        Erasmus akkreditáció

        A Lovassy László Gimnázium 2021. októberében adta be az akkreditációs pályázatát az Erasmus+ programokra. A bíráló bizottság januári döntése alapján (https://erasmusplusz.hu/tamogatott-koznevelesi-palyazatok-listaja) intézményünk 3. legjobb pályázóként elnyerte az akkreditációt, melynek révén a következő 5 évben könnyített pályázási feltételek mellett mind a diákok, mind a tanárok részt vehetnek mobilitási programokon ez Európai Unió országaiban.

        A pályázatban megfogalmazott céljaink a következők voltak:

        1. Pedagógusok módszertani kultúrájának fejlődése, jó gyakorlatok átvétele, a megismert módszerek megosztása a tantestületen belül
        2. Komplex nevelést kívánunk nyújtani, melyhez kiemelten szorgalmazzuk az együttműködéseket a sport és a művészetek területén
        3. Az iskolát egy közép-európai iskolai együttműködés „központjának” szeretnénk látni, építve a közös történelmi és kulturális gyökerekre, hálózatosodás
        4. Iskolapolgárok gyakorlati nyelvtudásának és interkulturális kompetenciájának fejlesztése
        5. Diákjaink soft skilljeinek fejlesztése, állampolgári és vállalkozói kompetenciáinak megerősítése.

        Share This