Oldal kiválasztása

Erasmus pályázataink akkreditált intézményként

2024-1-HU01-KA121-SCH-000221396 azonosítójú projekt

1. A projekt jellemzői

A Lovassy László Gimnázium 2024. februárjában 15 hónapos projektciklusra adott be sikeres pályázatot, melyben a következőket vállalta:

  1. Tanfolyamokon és továbbképzéseken vesz részt 5 pedagógus.
  2. Szakmai látogatáson vesz részt 4 pedagógus.
  3. Iskolai tanulók csoportos mobilitásán 60 diákunk vesz részt.
    4. Iskolai tanulók hosszú távú tanulási célú mobilitásán részt vesz 3 diákunk.

A pályázatot a bírálóbizottság támogathatónak minősítette a következő jellemzőkkel:

  • Projektazonosító: 2024-1-HU01-KA121-SCH-000221396
  • Projekt időtartama: 2024. június 1.-2025. augusztus 31.
  • Megítélt támogatási összeg: 92.413 Euro

2. A projekt megvalósítása

2.1 Tanfolyamokon és továbbképzéseken való részvétel

    Barabás Szilvia

    A résztvevő neve: Barabás Szilvia
    A tanfolyam címe: The positive teacher
    A tanfolyam ideje: 2024. augusztus 17 – 25.
    A tanfolyam helyszíne: Izland/Reykjavik

    Beszámoló

    2024.08-17-25-ig egy élményekben és tapasztalatokban gazdag hetet tölthettem Izlandon. Kurzusom neve: The Positive Teacher volt. A továbbképzésem programja két részre osztható. Egyrészt fókuszált – ahogy a nevében is szerepel – magára a tanárra, annak személyiségére, karaktere erősségeire és másrészről arra, hogy tanórán hogyan alakíthat ki motiváló és pozitív légkört, ami segíti a tanulási-tanítási folyamatot. Voltak délelőtti és délutáni óráink, amik nem csak osztályteremben voltak, de többször mentünk ki Reykjavik parkjaiba, botanikus kertjébe is.

    A továbbképzésen számos európai országból voltak résztvevők, így lehetőség nyílt tágabb környezetben is kapcsolatok létesítésére, tapasztalatcserére. Számomra a legérdekesebb rész az izlandi oktatási rendszer bemutatása volt, amit követett egy iskolalátogatás is. Sajnos nem gimnáziumba jutottam el, de az az oktatási intézmény, amit bejárhattunk ámulatba ejtő volt. Egy iskolát látogathattunk meg, ahova 2 éves kortól 14/15 éves korig járnak gyerekek/diákok. Hatalmas terek, modern, színes berendezések és egy motiváló környezet várja ott a tanulókat. „Bátorság – együttműködés – egymás elismerése“ hirdette a mottó az iskola falán. Izlandon emellett arra helyezik a hangsúlyt, hogy az elméleti tudást mihamarabb gyakorlatiba is átültessék és nem csak „tananyagot“ tanítanak, de van varrás óra (legmodernebb varrógépekkel, külön szabászati alapanyagokkal), barkácsóra (hatalmas tanterem, minden fajta szerszámmal és védőfelszereléssel), háztartási ismeretek (legmodernebb, felszerelt tankonyhával) és kertészet is (ahol megtanulják a diákok, hogy a zord időjárásuk ellenére üvegházban hogyan termeszthetnek különféle zöldségeket). Emellett – mivel Izland gazdag termálvizekben – szinte minden iskolának van tanmedencéje (sokaknak csúszdákkal felszerelve). Úgy éreztem magam a bejáráson, hogy nagyon szívesen visszaülnék gyerekként ott az iskolapadba! De szívesen tanítanék is Izlandon.

    Ami szembetűnő volt még, az az, hogy a tantermek mérete duplája/triplája az itthoni iskolákban megszokottaknak. Ennek praktikus oka is van. A tanterem 1/3 részét teszik ki a padok, székek és előttük egy interaktív tábla (nem láttam krétás táblát sehol). 1/3 része a tanteremnek egy szabadon hagyott üres hely. Ennek az a funkciója, hogy sokat játszanak, mozognak a diákok órákon. Ahol lehet, beépítik a játékos mozgást minden tanórába – tudván, hogy nehéz 45 percig egy helyben ülni, mindezt egy nap sok órán keresztül. De bizonyított tény az is, hogy jobban rögzül a tananyag, ha annak elsajátítása bizonyos mozdulatsorokhoz köthető. A másik 1/3 részen egy puha, nagy szőnyeg volt a termekben – (évfolyamtól függően .alsóban még játékokkal, színezőkkel, mesekönyvekkel, felsőben külön ülőgarnitúrával, polcokkal), ami pihenésre szolgál.

    Az izlandi mentalitás – amit megismertem – ugyancsak szimpatikus volt a mi megszokott, rohanó világunkban. Náluk a „nyugalom, a majd megoldjuk, a nincs probléma, csak megoldás“ nézetek uralkodóak. És természetesen a másik teljes elfogadása.

    Nagyon élveztem a Reykjavikban töltött egy hetet. A kurzus mellett természetesen lehetőségem is volt arra, hogy ebben a csodálatos országban kicsit barangolja is, felfedezzem természeti kincseit. Az ott töltött hetem megkoronázása pedig a Sylingarfell vulkán kitörése volt. Hatalmas élmény volt ezt testközelből megélni. Szállásom nappalijának ablakából láthattam a füstöt, éjjel a lávakitöréseket és mindezt másnap a reptérre vezető útról még közelebbről megcsodálhattam.

    Köszönöm a lehetőséget, rengeteg élménnyel gazdagodtam, amit átlagos turistaként nem tapasztalhattam volna meg.

    Barabás Szilvia

    2023-1-HU01-KA121-SCH-000130542 azonosítójú projekt

    1. A projekt jellemzői

    A Lovassy László Gimnázium 2023. februárjában 15 hónapos projektciklusra adott be sikeres pályázatot, melyben a következőket vállalta:

    1. Tanfolyamokon és továbbképzéseken vesz részt 8 pedagógus.
    2. Szakmai látogatáson vesz részt 5 pedagógus.
    3. Iskolai tanulók csoportos mobilitásán 37 diákunk vesz részt.
      4. Iskolai tanulók hosszú távú tanulási célú mobilitásán részt vesz 2 diákunk.

    A pályázatot a bírálóbizottság támogathatónak minősítette a következő jellemzőkkel:

    • Projektazonosító: 2023-1-HU01-KA121-SCH-000130542
    • Projekt időtartama: 2023. június 1.-2024. augusztus 31.
    • Megítélt támogatási összeg: 68.049 Euro

    2. A projekt megvalósítása

    2.1 Tanfolyamokon és továbbképzéseken való részvétel

      Borossné Hodák Ágnes

      A résztvevő neve: Borossné Hodák Ágnes
      A nyelvtanfolyam címe: General English 20 hours – Morning class 2023
      A nyelvtanfolyam ideje: 2023. július 30 – augusztus 12.
      A nyelvtanfolyam helyszíne: Dublin

      Tapasztalatok: 2023 nyarán kéthetes intenzív angol nyelvtanfolyamon vettem részt Dublinban. A kurzus során heti 20 órában fejleszthettem a nyelvtudásomat, elsősorban a beszédértésemet és a beszédkészségemet. Az iskola sok közösségi programot is kínált: például városnézést, múzeumlátogatásokat, kirándulásokat. Szabadidőmben kisebb-nagyobb kirándulásokat tettem a városban és környékén, ezek megszervezése és lebonyolítása során szintén sokat fejlődtek a kommunikációs képességeim.

      dr. Füléné Pió Gabriella

      A résztvevő neve: dr. Füléné Pió Gabriella
      A nyelvtanfolyam címe: General English 20 hours – Morning class 2023
      A nyelvtanfolyam ideje: 2023. augusztus 14 – augusztus 25.
      A nyelvtanfolyam helyszíne: Dublin

      Tapasztalatok: Augusztus 14-25-ig kéthetes angol nyelvtanfolyamon vettem részt Dublinban. A világ sok országából jöttek nyelvtanulók az ír nyelviskolába, sokat fejlődött az angol beszédkészségem és beszédértésem.  Délutánonként az ír főváros és környéke nevezetességeivel is megismerkedtem. Mivel szállásom egy ír családnál volt, betekintést nyerhettem az ő életükbe is. Rengeteg tapasztalatot és új ismeretet szereztem a kint tartózkodás folyamán.

      Schleicher Dóra

      A résztvevő neve: Semsei Dóra
      A tanfolyam címe: Online teaching – gamification&game based learning.
      A tanfolyam ideje: 2023. szeptember 25 – szeptember 30.
      A tanfolyam helyszíne: Soverato (Olaszország)

      Tapasztalatok: 2023. szeptemberében vettem részt egy szakmai továbbképzésen Soveratoban. Soverato egy kis tengerparti város Dél-Olaszországban, Catanzaro tartományban, Calabria régióban. A 6 tanítási napból álló, angol nyelven tartott kurzuson az online oktatásról, a gamifikációról vagyis a tanulás játékosításáról és a játék alapú tanulásról szereztem ismereteket. A tanítás kis csoportban zajlott Mrs Catherine Perri ausztrál oktató vezetésével. Örülök, hogy a szakmai ismereteken kívül bepillantást nyerhettem más országok tanítási rendszerébe, más iskolák működésébe is. Az órák után sokat kirándultunk, élveztük a gyönyörű későnyári tengert és más szakmai képzéseken résztvevő tanárokkal ismerkedtünk. Mivel a különböző kurzusok oktatása ugyanabban az épületben zajlott, mint ahol a szállásunk is volt, rengeteg időt töltöttünk egymással a szervezett programokon kívül is. Nagyon finom volt a calabriai pizza, a pasta és a frutti di mare is. És rendkívül kedvesek, közvetlenek voltak a helyiek.

       Gazdagító, tartalmas és inspiráló hét volt!

      Borossné Hodák Ágnes

      A résztvevő neve: Horváth Katalin
      A tanfolyam címe: Go into the City. Außerschulische Lernorte im Deutschunterricht
      A tanfolyam ideje: 2024. június 26 – június 30.
      A tanfolyam helyszíne: Drezda

      Tapasztalatok: „Iskolán kívüli tanulási helyek” című továbbképzésen vettem részt a németországi Drezdában. Az első napon az iskolán kívüli tanulási helyek pedagógiájával és didaktikájával ismerkedtünk. Megismertük az elméleti alapokat, a szükséges és fejlesztendő kompetenciákat. A következő napon a múzeumpedagógia alapjaival foglalkoztunk, majd kipróbáltunk néhány lehetőséget a Drezdai Hadtörténeti Múzeumban. A harmadik napon az emlékhelyek meglátogatásával kapcsolatos nehézségekről és lehetőségekről tanultunk Pirna-Sonnenstein Emlékhelyen, ahol a nácik gyerekeket és fogyatékosokat gázosítottak el. Itt több projektet is megismerhettünk, amiket az idelátogató diákcsoportoknak kínálnak. A negyedik nap a színházpedagógiáról szólt. Elméleti bevezető után a gyakorlati lehetőségek tárházát ismerhettük meg az ötödik napon. Este szabadtéri színházban voltunk, ahol egy komédiát néztünk meg. Nagyon hasznos volt ez az ötnapos továbbképzés. Az intenzív tanulás mellett megismerhettem a gyönyörű várost is.

      Borossné Hodák Ágnes

      A résztvevő neve: Nagy Cecilia
      A tanfolyam címe: Mindfulness And Meditation: Well-Being At School And Life
      A tanfolyam ideje: 2024. augusztus 10 – 18.
      A tanfolyam helyszíne: Tahiti

      Beszámoló

      Háromszor kel fel a nap, míg elérjük a világ peremét

      16000 km, 39 órás út, két átszállás és 12 óra időeltolódás. Nagyon nehéz felfogni, hogy még mindig Európában vagyunk, Franciaország egy gyönyörű, ám a világ végén lévő szigetén Tahitin. Egy nem mindennapi „kalandra” vállalkoztam, ahol szakmailag és személyes fejlődésemben is rengeteget kaptam.

      A tanév lezárásával, már lázasan vetettem bele magamat az előkészületekbe, hiszen az ismeretlenbe indultam. A kurzust a PMS Erasmus Plus csapata szervezte, akikkel korábban Izlandon már jártam, és az akkori jó tapasztalatok révén bátran álltam neki ennek az utazásnak. A kurzussal kapcsolatban minden információt megkaptam, így könnyedén tudtam foglalkozni a többi feladattal, amit ebben az esetben igen részletesen és aprólékosan fel kellett építeni. A szállás és utazás leszervezése után az interneten keresztül tájékozódtam az országról, beutazási feltételekről, ottani életvitelről, közlekedésről… Nem kis feladat volt az egész hét „felépítése”, bár papíron Európa, de a valóságban egy teljesen más világ a Csendes-óceán közepén.

      A fél világot átszelve (Budapest – Dubai – Auckland – Tahiti) hajnalban egy kis repülőtéren találtam magam, ahonnan az előzetes felkészülésemnek köszönhetően, könnyedén megtaláltam a kompot, ami Moorea szigetére vitt, ahol egy fantasztikusan felépített kurzuson vettem részt (Body-Mind-Nature connection: Well-Being for a fully awareness and healthy lifestyle. Outdoor and environmental sessions).

      16 fős csoporttal, magyar, német, osztrák, lett, lengyel, liechtensteini kollégákkal abszolváltuk a hetet. Elméleti és gyakorlati oktatás keretében olyan témákat dolgoztunk fel, mint a stressz, serdülőkori nehézségek, önbizalom, önértékelés, érzelmi intelligencia, légzéstechnikák, mentáltréning feladatok. A kurzust megelőző napon egy ismerkedős délutánon vettünk részt, ahol a heti programot, legfontosabb információkat is megkaptunk. A módszertanilag magas szinten felépített programok segítségével egyre mélyebb szinten sajátítottuk el az új ismereteket, gyakorlati módszereket. Egyéni, páros és csapatfeladatok révén nem csak egymást ismertük meg, hanem önmagunkat is. A hét során nem csak a diákokra irányuló, iskolába bevihető új tanítási lehetőségeket tanultunk, hanem saját magunkról is többet megtudhattunk.

      A szervezők a program mellett olyan kulturális csomagot is adtak, mellyel az egész szigetet felfedezhettük, megismerhettük a történelmét, lakosok életét, környezetet, állatvilágot és még helyi vendégségre is meginvitáltak, ahol a finom ételek, italok mellett a tahiti táncot, a kókuszbontást, cápákkal való úszkálást is kipróbálhattuk.

      A hely, ahol az emberek rád mosolyognak, a buszsofőr, vagy a közértes néni is megkérdezi, hogy hogy vagy, vagy megállnak, hogy megkérdezzék, elvigyenek-e. A nyugalom, a türelem, a lelassult sziget az óceán közepén, mely csak 65 km, mégis megunhatatlan.

      Bizonytalan léptekkel indul az ember az ismeretlenbe, fél attól, amit nem tud, fél a változástól, de leginkább attól, hogy ha fel kell tenni a kérdést: Mi lett volna, ha…? Egy hatalmas lehetőség, mellyel élni kell! Gombóccal a torkomban indultam Budapestről és mosolyogva, önbizalommal telve értem haza, megannyi élménnyel. Kerek egész a történet, egy teljes szivárvánnyal indultam Tahitira és utolsó reggel szintén egy teljes szivárvánnyal búcsúztam. Mi ez, ha nem csoda?

      Ideje minden pillanatot egy dobozba összecsomagolni és hazahozni! Olyan nagy hatást gyakorolt rám az ottani időszak minden egyes másodperce, mely életem végéig elkísér. Szakmai fejlődésemben, a tanári munkámban és a magánéletemben is óriási lehetőséget éltem át és ezt viszem magammal a jövőbe.

      Holubné Szita Zsuzsanna

      A résztvevő neve: Holubné Szita Zsuzsanna
      A tanfolyam címe: Introducing Sustainability Through Game-based Learning and Gamification
      A tanfolyam ideje: 2024. július 15. – 20.
      A tanfolyam helyszíne: Lisszabon (Portugália)

      Beszámoló

      A portugál fővárosban zajlott továbbképzésen két nagy témakörrel foglalkoztunk. Egyrészt a fenntarthatóság kérdéskörét jártuk körbe, alaposabban megismerkedtünk az Európai Unió fenntarthatósági célkitűzéseivel, másrészt a játékalapú tanulás-tanítás és a gamifikáció rejtelmeibe is bevezettek minket. A nemzetközi (francia, görög, lengyel, szlovák, olasz és magyar) kollégák közül már jónéhányan rendelkeztek némi tapasztalattal a játékosítással kapcsolatban, ám még számukra is sok újdonsággal szolgált a rendkívül lelkes és szakavatott tanfolyam vezető, Beatriz. Az elméleti bevezetés után a gyakorlatban is megtapasztaltuk, először mint diákok, majd, mint tanárok is, a GBL és a gamifikáció nyújtotta lehetőségeket. A tanórák során bepillantást nyerhettünk a többi európai uniós ország oktatási rendszerébe, az ottani tanárok hétköznapjaiba. A rendkívül jó hangulatért, nyitott légkörért és hasznos tananyagért külön dicséret illeti a tanfolyam vezetőjét. Végtelenül türelmes és támogató volt még a kevésbé tapasztaltakkal is. Ráadásul sok érdekességet megtudtunk tőle Lisszabonról, a portugál szokásokról, hagyományokról. Igazi felüdülés volt a tanfolyam, mind a szakmai fejlődésem, mind a szünidei feltöltődés szempontjából. Aki pedig Lisszabonba szeretne látogatni, annak teljes szívből ajánlom ezt a nyüzsgő, hangulatos várost, ahol mindenki barátságos és kommunikál angolul, így nem gond, ha csak annyit tudunk mondani portugálul: obrigado.

      Holubné Szita Zsuzsanna

      A résztvevő neve: Bertha Ágnes
      A tanfolyam címe: Innovative Educational Leadership: Your Soft Skills Toolkit
      A tanfolyam ideje: 2024. augusztus 12-17.
      A tanfolyam helyszíne: Gent (Belgium)

      Beszámoló

      2024 augusztusában egy hetes szakmai továbbképzésen (Innovative Educational Leadership: Your Soft Skills Toolkit) vettem részt Gentben, Belgiumban.

      Csoporttársaimmal sokszínű és soknemzetiségű csoportot alkottunk, a kurzus különlegessége volt, hogy a 9 európai (spanyol, baszk, olasz, francia, görög, cseh, horvát és persze, magyar) résztvevőkön kívül 4 amerikai tanár is csatlakozott a kurzushoz. Eltérő tanított szaktárgyaink, különböző nemzeti iskolarendszerünk és tanterveink lehetővé tették egy-egy problémakör sokirányú megvitatását, sőt, az európai és amerikai kontinensen jellemző gondolkodás- és szemléletmód közti különbség is színesítette a megbeszéléseket.

      Mentortanárunk egy sok nyelvet beszélő, klasszika-filológiai háttérrel rendelkező, nagy tudású filozófus volt, munkamódszere és a kérdések megközelítésének módja eltért az általános továbbképzéseken megszokottól, szuggesztivitásának, lelkes elkötelezettségének és empátiájának köszönhetően valamennyien könnyen ráhangolódtunk a közös munkára.

      Délelőttönként a tanfolyamon összegyűjtöttük a Helyzetfüggő vezetői szerep (Situational Leadership) alapvető építőköveit, megvitattuk a gátló tényezőket az oktatásirányítói helyzetekben, elemeztük a vezetői szerep hatékony eszközeit. Tapasztalatot szereztünk az erőszakmentes kommunikáció és konfliktuskezelés gyakorlati alkalmazásában is. A hatékony ismeretszerzést, az együtt-gondolkodást és a személyes véleményalkotást nagyban segítette, hogy mind a mentortanárunk, mind mi, résztvevők nagy nyitottsággal, őszinte érdeklődéssel hallgattuk, és támogattuk egymást, lehetőség nyílt szakmai eszmecserére, személyes kapcsolatteremtésre.

      A résztvevőkkel és mentorunkkal szabadidőnkben több közös programot szerveztünk.

      Délutánonként felfedeztem a csodálatos Gent legfőbb nevezetességeit. Gent Belgium flamand részén található, így holland feliratok voltak mindenütt, de természetesen mindenki beszél a holland mellett franciául és angolul, sokan németül, spanyolul, olaszul is.

      Gent városát elkerülték a történelem romboló korszakai, szinte a teljes középkori város megmaradt; a középkori utcaszerkezet, az épületek, kereskedőházak, a megannyi gótikus katedrális és templom és park mutatta a város középkorban elfoglalt kiváltságos helyzetét és gazdagságát, emellett a város a mai kor igényeit kielégítő minden szolgáltatást is kínál.

      A városban folyik össze a Schelde és a Leie folyó, a belőlük ágazó kanálisokon csónakok, sétahajók, kajakok, a partjaikon kiülős pubok és éttermek sora színesíti a középkori városképet. Felkerestem számos gótikus katedrálist és templomot, az épp gondos restaurálás alatt álló genti szárnyasoltárt, gazdag és látogatóbarát múzeumot és galériát. A lapos domborzat miatt a lakosok óriási százaléka biciklivel, esetleg villamossal közlekedik, a belvárosban így könnyen alakítottak ki ’No car’-utcákat, ettől nyugodtabb, ráérősebb, simulékonyabb a közlekedés és a város hangulata is. Egyik nap alkalmam volt felfedezni a közeli Brugge városának szintén épen megmaradt, középkori építészetét, látványosságait is.

      A tömegturizmus még nem érte el Gentet, a város pedig sok mindent kínál az odalátogatóknak; az emberek barátságosak, türelmesek, szívesen ajánlom úticélként mindenkinek.

      Igazi felüdülés volt számomra a tanfolyam, a kurzustársak és a Gentben töltött egy hét.

       

      2.2 Szakmai látogatások

        Ériné Kismárton Renáta

        A látogatás résztvevője: Csizmaziáné Fazekas Beáta
        A mobilitás ideje: 2023. szeptember 17-szeptember 23.
        A tanfolyam helyszíne: csehországi Rájec-Jestřebí

        Ériné Kismárton Renáta
        Ériné Kismárton Renáta

        A látogatás résztvevője: Csizmaziáné Fazekas Beáta és Dr. Kántorné Kovács Csilla Yvett
        A mobilitás ideje: 2023. november 19. – november 25.
        A tanfolyam helyszíne:  Franciaország, Valenciennes

        Beszámoló

        Két matematika-fizika szakos tanár felkerekedett, és egy hetet töltött a valenciennes-i Escaut Gimnáziumba. Hogy is kezdődött?

        Tavaly szeptemberben már jártak lovassysok Valenciennes-ben, és gondolta a természettudományos képzéséről ismert és elismert középiskola egyik tanára, Faiza Aklil, hogy jó lenne fizika tanárokat  vendégül látni, hogy megmutassák a laborjaikat és a bennük folyó munkát a magyar kollégáknak. És így is lett.

        Nagy izgalommal vártuk az utazást. Szerveztük az utat, repülőjegyet foglaltunk, leveleztünk, és törtük a fejünket, hogy a 80 km-es utat Charleroi-tól Valenciennes-ig vasárnap este hogyan tegyük meg a lehető legpraktikusabban. Végül minden megoldódott: egy Teslával érkeztünk az iskolához, ahol már vártak bennünket. Vendéglátóink nagyon kedvesen fogadtak bennünket, és ez a kedvesség vett körül bennünket egész héten, mindenütt. A környezetünk jól kezelte, hogy egyikünk angolul, a másikunk franciául ért. Néha persze összekeverték, de sebaj, a végére már értettük nagyjából a frangolt.

        Hétfő reggeltől csütörtök délutánig nagyon sok időt töltöttünk az iskolában. Órákat látogattunk, labormérések alatt figyeltük a diákok munkáját. Nagyon érdekes volt látni, ahogy külön vagy két fős csoportokban, nagy fegyelemmel igen komolyan végzik a kísérleteiket, a legegyszerűbb részfolyamatot is szemüvegben és kesztyűben, a tökéletes biztonság érdekében. Nagyon tetszett nekünk, hogy a diákoknak egyforma, ráadásul szuper számológép volt a kezükben. Ez nemcsak az ő, hanem a tanáraik munkáját is megkönnyítette. Azt a fajta gépet mi is elfogadnánk, irigykedve néztük…A diákok sokfélék voltak, de mégsem különböztek nagyon a mieinktől…

        Nagyon jó volt, hogy családoknál laktunk, így jobban bele tudtunk látni az életükbe. Vacsora után sokat beszélgettünk, iskoláról, családról, nyaralásokról, a világunkról, ami körülvesz bennünket. Mennyire megdöbbentek néhány dolgon! Hogy matematikát és fizikát is tanítunk; náluk ilyen nincs, a fizikát a kémiával párosítják. Hogy 24 órát tartunk egy héten; ők csak 18-at, igaz, hogy nem 45, hanem 55 percesek az órák. Ez azért kevésbé fárasztó.

        Szerdán délelőtt Valenciennest fedeztük fel, míg pénteken Lille-t egy kolléganő segítségével, aki még az otthonába is elvitt bennünket, hogy megismerkedjünk a családjával. Az esti Lille karácsonyi díszkivilágítása igazán káprázatos volt. Másnap délelőtt TGV-vel száguldottunk Brüsszelbe, a 118 km-es távot alig fél óra alatt megtéve. Egy brüsszeli séta után pedig már indulhattunk is a repülő térre. Nagyon jól telt ez a hét, de itthon már nagyon vártak bennünket.

        Ériné Kismárton Renáta

        A látogatás résztvevője: Volf Adrienn
        A mobilitás ideje: 2024. január 20-január 26.
        A mobilítás helyszíne: szlovák Tvrdossin 

        2024 januárjában szakmai látogatáson vehettem részt a szlovákiai Tvrdossin városban, ahol megfigyelhettem az ottani gimnáziumban zajló munkát. Az egy hetes látogatás alatt kisebb betekintést kaphattam az iskolában zajló munkáról, az iskola felszereltségéről. Az iskola tanáraival folytatott beszélgetések alkalmával bővíthettem a látókörömet, fejleszthettem angol nyelvtudásomat. A szervezett kirándulások alkalmával tapasztalatokat gyűjthettem a szabadban szervezett programok lebonyolításáról, a legfontosabb szempontokról. A kirándulások alkalmával gyönyörű helyeket ismerhettem meg, valamint előadások keretein belül bővült tudásom Szlovákia természeti értékeivel kapcsolatban.

        Köszönöm, hogy részt vehettem ezen a programon.

        Ériné Kismárton Renáta

        A látogatás résztvevője: György-Gyarmathy Andrea
        A mobilitás ideje: 2024. február 18-24.
        A mobilitás helyszíne: spanyol León

         

        Beszámoló

        Hogy mi történik, ha egy pedagógus job shadowing-ra megy Spanyolországba? Betekintést nyerhet egy spanyol iskola mindennapjaiba, új módszereket ismerhet meg, megoszthatja tapasztalatait az ottani tanárokkal, akik pedig viszonzásképpen megismertethetnek vele más, bevált módszereket és gyakorlatokat. Megtanulhatja még jobban értékelni a helyet, ahol dolgozik. Láthatja a különbséget a saját és a spanyol iskola tanárainak munkakörülményei között. Észreveheti a különbséget az iskolai hétköznapokban, ami abból fakad, hogy Spanyolországban 55 percesek az órák és 5 percesek a szünetek. Hogy van egy félórás nagyszünet, amikor ki KELL menni az udvarra. Hogy az órákon nincs csoportbontás, minden tantárgy esetében, minden órán 30 gyerek van jelen. Hogy a tanítás 3-ig tart, azután tanár-diák megy haza ebédelni, az iskola bezár. Hogy nincs iskolai élet: nincs bál, éjszakai röplabda, nincsenek előadások, szakkörök, kórusok, nincs mozi, színház együtt.

        2024 februárjában, 5 napot tölthettem Leon-ban, Spanyolországban, az IES Ordono II. középiskolában. Az ottartózkodásom alatt, az iskolában gyűjtött tapasztalatokon kívül, rácsodálkozhattam Leon római kori emlékeire, gyönyörködhettem a katedrális színpompás rózsaablakaiban és vízköpőiben. Megismertem a zarándokutak titkát, magamra ölthettem egy eredeti zarándok ruházatot is. Egy egynapos kirándulás alkalmával pedig, meglátogatva a Mansilla de las Mulas-i Néprajzi múzeumot, megismerkedtem a vidék hagyományaival, illetve elkirándulhattam két monostorhoz is (Monastery of Villaverde de Sandoval, Monastery of San Miguel de Escalada).

        Hazautazás közben alkalmam nyílt megismerni a fővárost, Madridot, annak műemlékeivel, csodás parkjaival, kovácsoltvas erkélyeivel és kapuzataival együtt.

        Élménydús, tapasztalatokkal és kalandokkal teli egy hét volt, amelyet bármikor megismételnék. Köszönöm a lehetőséget!

        2.3 Iskolai tanulók csoportos mobilitása

          Ériné Kismárton Renáta

          A csoport vezetője: Bertha Ágnes
          A csoport tanulói: Bujáky Kata, Csipszer Nóra, Holicsek Zsófi, Jakab Zalán, Juszku Lola Olívia, Kukoda Eliza, Mária Kata, Nagy Dóra, Tamás Kata, Vajai Anna 
          A mobilitás ideje: 2023. szeptember 17-szeptember 23.
          A tanfolyam helyszíne: csehországi Rájec-Jestřebí

          Ériné Kismárton Renáta

          A csoport vezetője: Bertha Orsolya
          A csoport tanulói: Békési Attila, Csőszi Dóra, Földesi Benedek, Fülöp Janka Mária, Gazdag Nóra, Gönczi Hanna Sára, Kántor Bíbor, Laczkó-Tóth Viktória, Mohosi Réka, Nagy Dóra 
          A mobilitás ideje: 2024. január 20-26.
          A tanfolyam helyszíne: szlovák Gymnázium Tvrdosín 

          Ériné Kismárton Renáta

          A csoport vezetője: Ériné Kismárton Renáta
          A csoport tanulói: Erdélyi Zalán, Gyimesi Máté, Hanisch Hanna, Kovács Anett, Ladányi Míra, Lendvai Csenge, Leszkovszki Ákos, Mitró Elza, Nagy Vilmos, Rakovics Andrea, Rasztovits Dóra, Süveges Zsófia, Szaksz Réka Dorottya, Szentgyörgyi Benedek Dávid, Tóth Vivien Vanda, Zab Liliána 
          A mobilitás ideje: 2024. február 18-24.
          A tanfolyam helyszíne: a leóni Instituto De Educación Secundaria Ordoño II 

          Ériné Kismárton Renáta

          A csoport vezetője: Tóth Zsuzsa Veronika
          A csoport tanulói: Czúni Vilmos, Kazal Zsófia Erika, Molnár Lili, Morgenthál Krisztina, Szalai István, Szita Emese 
          A mobilitás ideje: 2024. március 17-22.
          A mobilitás helyszíne: IES Gabriel Alonso de Herrera – Talavera de la Reina 

          2.4 Iskolai tanulók hosszú távú mobilitása

            A mobilitáson résztvevők: Németh Júlia és Vörös András
            A mobilitás ideje: 2024. február 15. – március 22.
            A mobilitás helyszíne: IES Gabriel Alonso de Herrera – Talavera de la Reina 

            2022-1-HU01-KA121-SCH-000062502 azonosítójú projekt

            1. A projekt jellemzői

            A Lovassy László Gimnázium 2022. januárjában 15 hónapos projektciklusra adott be sikeres pályázatot, melyben a következőket vállalta:

            1. Tanfolyamokon és továbbképzéseken vesz részt 11 pedagógus.
            2. Szakmai látogatáson vesz részt 7 pedagógus.
            3. Iskolai tanulók csoportos mobilitásán 20 diákunk vesz részt.

            A pályázatot a bírálóbizottság támogathatónak minősítette a következő jellemzőkkel:

            • Projektazonosító: 2022-1-HU01-KA121-SCH-000062502
            • Projekt időtartama: 2022. június 1.-2023. augusztus 31.
            • Megítélt támogatási összeg: 59.610 Euro

            2. A projekt megvalósítása

            2.1 Tanfolyamokon és továbbképzéseken való részvétel

              A résztvevő neve: Bertha Orsolya Anna
              A nyelvtanfolyam címe: Intensive General English Course
              A nyelvtanfolyam ideje: 2022. július 4-15.
              A nyelvtanfolyam helyszíne: Málta

              Beszámoló

              Az elmúlt két tanévben Erasmus+ diákmobilitások szervezőjeként sokszor kellett külföldi partnerekkel egyeztetnem, magyaráznom akár élőben, akár online módon. Ezeken a video meetingeken szükségem volt az angol nyelvre, ezért örültem a nyelvtanfolyam lehetőségének.  Az Erasmus + keretében 2022. július 4-15-ig két hetes intenzív angol nyelvtanfolyamon vettem részt Máltán, Sliemában. 

              A két hét alatt több nemzetközi csoportban tanultam, különböző beszédtémákat feldolgozva, főként anyanyelvi tanároktól. Íráskészségem pontosságát ugyan a tanfolyam nem javította, ezt a területet más alkalommal/más formában kell fejlesztenem, viszont szóban  folyamatosan, gördülékenyebben kommunikálok, a hallott szöveg lényegét megértem vagy rá tudok kérdezni fontos elemekre. A tanfolyam rendkívül elfogadó, támogató légköre sokat segített. 

              A szabadidőmben Málta több településére utaztam el egyedül és csoportommal is. Örültem, hogy az Erasmus-keret az országismereti kirándulásokat is fedezte. Mivel egyedül voltam magyar, muszáj volt mindenhol (iskola, közlekedés, szállás, város) angolul kommunikálnom: ezt csak ajánlani tudom! Az Erasmus+ kurzuson nemcsak a nyelvi, hanem az együttműködési és a problémamegoldó készségemet is használtam. Jó volt tapasztalt fejjel is újra diáknak lenni! 

              Bankó Mónika

              A résztvevő neve: Bankó Mónika
              A nyelvtanfolyam címe: Standard General English
              A nyelvtanfolyam ideje: 2022. augusztus 15-26.
              A nyelvtanfolyam helyszíne: Málta

              Tapasztalatok: Angol nyelvtanfolyamon vettem részt, melynek célja a nyelvi kompetenciáim fejlesztése volt. A két hetes máltai tartózkodás alatt az intenzív tanfolyami munka mellett az angol nyelvi környezetben való tájékozódás és kommunikáció is rendkívül fejlesztő hatású volt. Emellett lehetőségem nyílt az ország természeti szépségeinek, történelmének felfedezésére is.

              Bankó Mónika

              A résztvevő neve: Horváth Katalin
              A nyelvtanfolyam címe: Standard General English
              A nyelvtanfolyam ideje: 2022. augusztus 15-26.
              A nyelvtanfolyam helyszíne: Málta

              Tapasztalatok: Angol nyelvtanfolyamon vettem részt Máltán. Célként fogalmaztam meg a nyelvi kompetenciáim (olvasás, írás, beszédértés, beszéd) fejlesztését angol nyelvből. Sikerült is fejlődnöm, főként a beszédértés és a beszéd területén. A nyelvtanulás mellett megismerhettem ezt a csodálatos országot is.

              noPhotoAvailable

              A résztvevő neve: Vay Krisztina Andrea
              A nyelvtanfolyam címe: Standard General English
              A nyelvtanfolyam ideje: 2022. augusztus 15-26.
              A nyelvtanfolyam helyszíne: Málta

              Beszámoló

              Két hetes nyelvi kurzuson vettem részt Máltán. 

              Angol anyanyelvű tanárunk elsősorban szóbeli kommunikációra épülő, de nyelvtani tudást, olvasási és írásbeli készségeket is fejlesztő érdekes, intenzív, interaktív óráival tartotta fogva figyelmünket. A nap többi részében a házi feladatok elkészítése, a nyelviskola által szervezett utazások, illetve az iskolán kívüli programokon való részvétel adott lehetőséget az angol nyelv gyakorlására.

              Mivel Máltán nagyon sok turista van, szinte mindenki beszél angolul, így a legegyszerűbb helyzetek is (pl. vásárlás, tájékozódás, rendelés egy étteremben, problémamegoldás stb.)  jó alkalmat adtak a nyelvgyakorlásra. 

               A két hét során nem csak az angol nyelvi kommunikációm fejlődött, de megismertem egy számomra eddig teljesen idegen országot, annak kultúráját, történelmét gasztronómiáját, gondolkodásmódját. Nyitottabbá váltam különböző kultúrájú emberek gondolkodására. Fejlődött a problémamegoldó-, együttműködő-, és alkalmazkodó képességem, könnyebben dolgozom csapatban és általánosságban véve könnyebben kommunikálok számomra új helyzetekben.

              Nagyon örülök, hogy részt vehettem a programban.

              Király Viktor

              A résztvevő neve: Király Viktor
              A tanfolyam címe: The Highlights of Finnish Education
              A tanfolyam ideje: 2022. augusztus 1-7.
              A tanfolyam helyszíne: Helsinki

              Beszámoló

              Augusztus első hetében vettem részt a „Highlights in Finnish education” című képzésen Helsinkiben az EduBorealis szervezésében, amely elsősorban azt ígérte, hogy élményszerűen mutatja be a finn oktatási rendszer működését, a középiskolai pedagógusok módszertanát, a középiskolák életét.

              Ez a tanulmányút minden szempontból nagyon gyümölcsöző volt számomra. Önmagában érdekes volt megtapasztalni a finn főváros működését, a finnek hétköznapjait, mentalitását, szokásait, ételeit. De a még fontosabb az, hogy a képzés nagyon hasznosnak bizonyult: a velünk foglalkozó trénerek többsége maga is gyakorló pedagógus volt, így valóban hitelesen mutathatták be módszereiket, eszköztárukat, illetve egy iskolalátogatás is részét képezte a programnak, amely még úgy is meghatározó élmény volt, hogy az ottani nyári szünet utolsó hetében jártunk, tehát a diákok még nem voltak jelen (azért a kedvünkért kerítettek egyet, hogy beszélgethessünk vele). A finn oktatással kapcsolatos tapasztalatok mellett a különböző nemzetiségű csoporttársaimon keresztül némi bepillantást nyerhettem a cseh, a horvát, a román, a görög, a német, a spanyol és a máltai iskolák életébe is, ami szintén fontos tanulsága volt ennek a hétnek.

              Természetesen a finnek sikerének kulcsa valójában nem nagy titok, számos tanulmány leírja, de igazából nehéz elhinni, amíg az ember személyesen nem tapasztalja meg. Leginkább két kulcsszóval lehet megragadni a lényeget: bizalom és jóllét. A finn iskola világának szereplői bíznak egymásban, de ez a bizalom magának a társadalomnak a mentalitásából fakad. A szülő bízik a tanárban, a tanár a diákban, és mindnyájan bíznak a közösségben és annak irányítóiban – mindenki abból indul ki, hogy a többiek a tőlük telhető legjobban teszik azt, ami az ő dolguk a rendszeren belül. Mindemellett az iskola számára a diákok (és természetesen a dolgozók) jólléte, kiegyensúlyozottsága, mentális egészsége legalább olyan fontos, sőt fontosabb, mint az elsajátítandó tudás. És számos eredmény arra mutat, hogy talán nem tévednek olyan nagyot – még akkor sem, ha tudjuk más példákon, hogy nem ez az egyetlen üdvözítő út.

              Végezetül mindenkinek javaslom, aki Finnországba téved, hogy egyen a hihetetlenül zamatos eperből, amit minden piacon lehet kapni, próbálja ki a lazacból készült hallevest a parton, illetve feltétlenül látogasson el az Oodi könyvtárba (https://www.oodihelsinki.fi/en/), amely még csak néhány éves, de már Helsinki egyik szimbolikus épülete, hogy megtapasztalja, milyen egy 21. századi közösségi tér. Aki a klasszikusabb tereket kedveli, annak a Nemzeti Könyvtárat is jó szívvel ajánlom.

              Király Viktor

              A résztvevő neve: Nagy Cecilia
              A tanfolyam címe: Outdoor recreation, fitness and Nature for Healthy lifestyle
              A tanfolyam ideje: 2022. július 24-30.
              A tanfolyam helyszíne: Reykjavik

              Beszámoló

              Izland bűvöletében

              Az első pillanattól kezdve izgatottan vágtam bele a projektbe. Minden gördülékenyen és problémamentesen ment, már az iskolai év lezárásával egyidőben a szakmai továbbképzésem fontos pontjai is tiszták voltak. A nyár során a külföldi kollégák által felkerült bemutatkozók alapján felvettük a kapcsolatot és kicsit megismertük egymást. Gombóccal a torkomban, de nagyon izgatottan szálltam fel a repülőgépre és vártam az előttem álló hetet 3000 km-re Magyarországtól.

              A leszállás után könnyen és fennakadás nélkül jutottam a szállásig. Bár nyáron éjszaka Izlandon nincsen, a hosszú utazás után a világosban is könnyen elaludtam és vártam a másnapi találkozót. Az első napon az összes kurzus pedagógusai ismerkedhettek meg egymással. Ezután egy csapatfeladatra került sor. „Szabaduljunk ki Reykjavíkból!” játék során ismerhettük meg a várost. Applikáció segítségével kerestük meg a pontokat, ahol QR kódos feladatok megoldásával juthattunk el a célig. A csapatom gyorsaságának, ügyességének, összedolgozásának köszönhetően ezt a programot megnyertük.

              Másnap elkezdődött a továbbképzés. 14-en voltunk a csapatban. Megismerkedéssel kezdtük és az előre elkészített bemutatkozó ppt-et adtuk elő. Minden reggel együtt reggeliztünk, mialatt egy kapott témáról kellet beszélgetnünk, mindenkinek a saját országára vonatkozóan (pl. reggelizési szokások, időjárás, iskola…). Hétfő délelőtt a közeli városi strandon a vízi sportokat próbáltuk ki. Csapatjátékokat és vízi váltóversenyeket játszottunk. Délután a hét kihívására került sor, a 10 km-es táv lefutása várt ránk.

              Másnap a kondíciót, koordinációt fejlesztő gyakorlatok mellett az ügyességünket is használhattuk. A 20 állomásos köredzés alatt kellemesen elfáradtunk, ezt másnap izomláz formájában is megtapasztaltuk. Délután Izland felfedezése következett, a Kék lagúna felé vettük az irányt. Az utazás során az idegenvezetőnk elmesélte, hogy miért nagy kincsük ez a lagúna, hogy alakult ki. Érdekes volt hallani, hogy egy hőerőmű vizében fogunk fürödni. Lenyűgöző és hihetetlen élmény volt a melegvízű mesterséges lagúna.

              Az eső sem riasztott minket vissza a 4. napon. Az ESJA megmászása során a túrázási jelekkel, térképpel is megismerkedtünk, majd párokban tájfutásra is sor került a hegy alján, melyet telefonos applikációval oldottunk meg. Sajnos a hegy tetejéről csak a felhőket láttuk, áztunk, fáztunk, de az élmény mindenért kárpótolt és azzal sem foglalkoztunk, hogy bőrig áztunk. A nap második felében a Láva túrára indultunk. Óriási, lenyűgöző és megmagyarázhatatlan élmény volt, hogy a tavaly kiömlött lávát megfogtuk, jártunk rajta. Mint később kiderült, 2 nappal azután, hogy hazajöttem, földrengésnek köszönhetően ismét kitört, sajnos ezt már élőben nem láthattam, de van ok visszamenni.

              A kurzus során a játék sem maradhat el! A Pilota Games spanyol csapatjátékkal ismerkedtünk meg, ami a fallabda, tenisz egy változata és az iskolában is jól alkalmazható. Délelőtt elkészítettük a saját védőkesztyűnket, majd ki is próbálhattuk. A gyorsaság és ügyesség fejlesztése mellett a jó hangulat, csapatmunka sem maradt el. Délután indultunk az Arany háromszög nyomába. A tektonikai lemezelmozdulás miatt Európában is voltunk, de Amerikába is átléptünk. A Gulfoss vízesés is beszippantott minket, majd a gejzírmező is életre szóló élmény volt.

              Az utolsó projektünk, az utolsó túránk következett. Reggel még nem tudtuk, hogy mi vár ránk. A kis vízesések, „gőzölgő” hegyek között sétáltunk fel a célig. A túra végén egy folyóhoz érkeztünk, de mitől volt különleges? A 11-12 fokban felvettük a fürdőruhánkat és a 40 fokos folyóban a hegyek között megmagyarázhatatlan élményben volt részünk. Csak élveztük a látványt és ámuldoztunk, hogy talán egy másik világba csöppentünk. A csapat este együtt vacsorázott és a helyi specialitásokat, halakat, tengeri élőlényeket, a bálnahúst is megkóstoltuk.

              Utolsó nap csak ültem az óceánparton és csendben figyeltem. Hallgattam a víz és a sirályok hangját, kicsit fújt a szél, de olykor a nap is kidugta az arcát a felhők közül. Egyre csak az járt az eszemben, hogy hamarosan már Magyarországon leszek. Szomorúan vettem tudomásul, hogy a kurzusnak, a heti kalandnak vége, de hihetetlen boldog vagyok, hogy részese lehettem, tanulhattam és rengeteg élményt, új barátokat szereztem, kapcsolatokat kötöttem, amiket a jövőben is ápolni szeretnék. Milyennek is írnám le Izlandot? Akik látták a Gyűrűk Urát, ők tudják, hogy milyen a tündék földje, Mordor, holtak ösvénye… egyszerűen varázslatos. Egy olyan világba csöppentem, amit nem akartam otthagyni (a lenyűgöző össze-visszaság, ugyanakkor a rend, a nyugalom, a türelem, a mosolygós emberek, a természet uralkodása). Bízom benne, hogy még megannyi ilyen kalandban lesz részem, mely során szakmailag is fejlődöm és élményeket, kapcsolatokat is szerzek.

              Király Viktor

              A résztvevő neve: Szücs Krisztina
              A tanfolyam címe: Our School Radio! Podcasts and New Media as an Educational Tool
              A tanfolyam ideje: 2022. augusztus 1-6.
              A tanfolyam helyszíne: Dublin

              Beszámoló

              Dublin

              Hogyan szúrd ki a Dublinba utazókat a pozsonyi reptéren, a nyár derekán?  Szandál helyett bakancs, térdnadrág helyett farmer, rövid ujjú póló-farmerkabát helyett pedig pulóver és kabát.  Persze aztán Dublinba érkezve már nem gondoltam a rosszalló tekintetekre és örültem annak az esőkabátnak. 🙂

              Mivel a szállásfoglalást önállóan intéztem és a belvárostól távolabb eső lakóövezetet választottam ezért az első komolyabb feladat a tömegközlekedés feltérképezése volt.  Azt például tudtad, hogy a dublini reptér és belváros közötti buszokon van bőröndtartó rekesz? Na és azt, hogy a dublini buszokon nem a sofőrnek fizetsz hanem egy kicsi gépbe dobálod be az apród, ami aztán kiköpi a visszajárót? De nemcsak a buszokon van így, hanem a sarki közértben is. De ami még ennél is jobb, szinte mindegy hogy honnan-hová utazol, ha leszállsz a buszról hangosan köszönsz a buszsofőrnek? És azt, hogy a buszsofőr olyan megmondó ember, aki ha azt mondja egy csapat fiatalnak, hogy ez az idősek részére fenntartott ülőhely, akkor a fiatalok kérdés nélkül felállnak és felmennek az emeletre, hogy az idősek könnyen elérhető helyre tudjanak leülni? Szerintem elég menő.

              De az utazásnak volt egy másik része is. A tanulós része. A társaim Lengyelországból,Görögországból, Olaszországból és Németországból érkeztek Dublinba, hogy a közösségi médiáról, podcast készítésről és a digitális tartalomgyártásról tanuljanak, velem együtt. Az alapvetően frontális oktatást közös étkezéssel,a Windmill Lane Stúdió meglátogatásával, fényképversennyel és végül egy túrával Glendalough – azaz: két tó közötti völgyébe egészült ki. A továbbképzés alatt felvettük és megvágtuk az első saját podcastunket – ha esetleg valakit érdekel a Gaelic Handball, két percben bármikor össze tudom foglalni.

              A kint töltött idő alatt sokat tanultam egy másik népcsoport gondolkodásáról, világlátásáról és megismertem a „hogyan kedveljük meg a saját hangunkat felvételen” Szent Grálját.

              Király Viktor

              A résztvevő neve: Buglák Anita
              A tanfolyam címe: Introduction to the Finish Education Mode
              A tanfolyam ideje: 2023. július 3-8.
              A tanfolyam helyszíne: Helsinki

              Király Viktor

              A résztvevő neve: Bertha Ágnes
              A tanfolyam címe: Refresher Course for Already Practicing English Language Teachers (ESL, EFL, ESOL)
              A tanfolyam ideje: 2023. június 19-24.
              A tanfolyam helyszíne: Dublin

              Beszámoló

              Az Erasmus +  tanári kurzusok közül egy angoltanárok számára meghirdetett szakmai módszertani továbbképzést (Refresher Course for Already Practicing English Language Teachers (ESL, EFL, ESOL)) választottam, így egy hetet Dublinban, Írország fővárosában töltöttem.

              Csoporttársaimmal nagyon vidám, sokszínű csoportot alkottunk, a skót, spanyol, olasz, francia, Reunion-állami, német és román angoltanárokkal és motivált, lelkes ír tanárunkkal remek hangulatban teltek a „tanórák”, szabadidőnkben is több közös programot szerveztünk, kirándultunk (Howth, Glendalough és környéke, Russborough Castle, ), sok időt töltöttünk együtt.

              Délelőttönként a tanfolyamon korszerű nyelvtanítási elméletekkel és módszerekkel ismerkedtünk, párokban és csoportokban megvitattuk, hogyan adaptálhatók egyes készségfejlesztő feladatok eltérő nyelvi szintű és korú diákcsoportokra, beszélgettünk a résztvevő tanárok országainak oktatási rendszeréről, tanítási sikerekről és nehézségekről, mindnyájan vittünk feladatbankot és egyéni jó gyakorlatokat osztottunk meg.

              Délutánonként felfedeztem a város régit és újat remekül kombináló építészetét, felkerestem számos gazdag és látogatóbarát múzeumot és galériát, bejártam a hidakat a Liffey folyón, megcsodáltam a gyönyörű parkokat, a burjánzó növényzetet, a sziklás tengerpartot, világítótornyokat, a zsilipeket a kis kanálisokon. Élveztem az írek nyugodt életritmusát, az emberközpontú (tömeg)közlekedést, a sok köztér és park hatékony és mindenki számára nyitott fel- és kihasználását, az ír emberek mosolygós segítőkészségét, mások türelmes elfogadását. 

              Igazi feltöltődés volt számomra az egyhetes dublini tanfolyam és utazás.

              Király Viktor

              A résztvevő neve: Réti Anikó
              A tanfolyam címe: The 4 Cs-Communication, Creativity, Critical Thinking, Collaboration
              A tanfolyam ideje: 2023. július 3-8.
              A tanfolyam helyszíne: Dublin

              Beszámoló

              A tanév befejezését követően július elején indultam Dublinba, a választott továbbképzés címe:’The 4 Cs: Communication, Creativity, Critical Thinking and Collaboration’ volt.

              Dublint picit ismertem már, egész jól tájékozódtam, vártam az első napot a ’Teacher Training Center’-ben.

              Nagyon kedves csoporttársaim francia, olasz, német, szlovák, lengyel nyelvterületekről érkeztek, illetve egyikük a Madagaszkár melletti Réunion szigetéről jött. Remek, odaadó és lelkes tanárunk, Miriam Stewart, mindent megtett, hogy tényleg hasznosak legyenek a Dublinban töltött napok.

              Napi öt óránk volt, a maradék időben felfedeztem a fővárost és a környéket. Dublin varázslatos! Az utolsó napon a központ által szervezett kiránduláson vettem részt, Glendalough és környéke volt az úticélunk, valamint a Russborough-kastély.

              Az Írországban töltött idő nyitottabbá és elfogadóbbá tett. A továbbképzésről részletesebb információ a ppt.-ben olvasható. A képek külön mellékletben találhatók.

              Köszönöm a lehetőséget!

              Réti Anikó

              Király Viktor

              A résztvevő neve: dr. Ertli Tímea
              A tanfolyam címe: Outdoor Education – Sustainable Education Activities for Health and Environmental Awareness
              A tanfolyam ideje: 2023. július 2-8.
              A tanfolyam helyszíne: Azori szigetcsoport Szent Mihály szigete (Sao Miguel)

              Király Viktor

              A résztvevő neve: Tóth Zsuzsa Veronika
              A tanfolyam címe: Curso práctico de 1 y 2 semanas – perfeccionamiento y reciclaje para profesores NO-NATIVOS de español como lengua extranjera – Niveles C1/C2
              A tanfolyam ideje: 2023. július 3-7.
              A tanfolyam helyszíne: Granada (Spanyolország)

              2.2 Szakmai látogatások

                Király Viktor
                Korbacsics Ildikó
                Király Viktor
                Király Viktor

                A résztvevők neve: György-Gyarmathy Andrea, Korbacsics Ildikó, Király Viktor, Szücs Krisztina
                A látogatás ideje: 2022. szeptember 25 – október 2.
                A látogatás helyszíne: Franciaország, Valenciennes

                2022. szeptember 25. és október 2. között az Erasmus+ program keretében 5 tanár és 5 diák utazhatott a Franciország-i Valenciennes-be tanulmányútra.

                Az iskola DÖK vezetői, Lakatos Janka és Tardos Luca mellett, a DÖK által meghirdetett pályázat nyertesei: Csizmazia Márton, Horváth Zsófia és Mayer Krisztián azzal a feladattal indultak a tanulmányútra, hogy megfigyeljék a fogadó iskola diákönkormányzatának tevékenységét, és eszmét cseréljenek a francia diáktársakkal a diákönkormányzati munka hasonlóságairól és különbségeiről a két iskolában, illetve országban. A diákok kísérőtanára Ériné Kismárton Renáta tanárnő volt.

                Rajtuk kívül még négy tanár vett részt a programban: György-Gyarmathy Andrea, Király Viktor, Korbacsics Ildikó és Szűcs Krisztina. A tanárok részben a saját szakterületükön szereztek hasznos nemzetközi tapasztalatokat, részben a további együttműködés lehetőségeit térképezték fel.

                Minden résztvevő egyetértett azzal, hogy egy nagyon mozgalmas, fárasztó, hasznos és izgalmas hetet tölthettek együtt, ami mindenkit maradandó élményekkel gazdagított.

                Mucsy Petra
                Sipőcz Zoltán
                Király Viktor

                A résztvevők neve: Mucsy Petra, Sipőcz Zoltán, Vay Kriszitna Andrea
                A látogatás ideje: 2023. március 21 – március 25.
                A tanfolyam helyszíne: Szlovénia, Celje

                2022. március 21 és március 25. között az Erasmus+ program keretében 4 tanár és 15 diák utazhatott a Szlovénia-i Celjébe-be tanulmányútra.

                A szakmai látogatáson elsődlegesen az I. számú Gimnáziumban vizsgálták a művészeti és a sport tanítását és lehetőségeit. 

                Minden résztvevő egyetértett azzal, hogy egy nagyon mozgalmas, hasznos és izgalmas napokat tölthettek együtt, ami mindenkit maradandó élményekkel gazdagított.

                2.2 Iskolai tanulók csoportos mobilitása

                  Ériné Kismárton Renáta

                  A csoport vezetője: Ériné Kismárton Renáta
                  A csoport tanulói: Csizmazia Márton, Horváth Zsófia, Lakatos Janka, Mayer Krisztián, Tardos Luca 
                  A mobilitás ideje: 2022. szeptember 25-október 2.
                  A mobilitás helyszíne: Franciaország – Valenciennes

                  Bankó Mónika

                  A csoport vezetője: Bankó Mónika
                  A csoport tanulói: Bácskai Ákos, Bencze Domonkos, Bognár-Vida Borbála, Csizmazia Márton, Freund Ágnes, Kovács Blanka, Lajtafalvi Eszter, Mayer Krisztián, Mellár Mátyás, Szaksz Réka Dorottya,
                  Szentimrey-Vén Dániel, Taubert Ábris István, Várady Lilla, Weisz Ádám 
                  A mobilitás ideje: 2023. március 21 – március 25.
                  A mobilitáshelyszíne: Szlovénia – Celje

                  Erasmus akkreditáció

                  A Lovassy László Gimnázium 2021. októberében adta be az akkreditációs pályázatát az Erasmus+ programokra. A bíráló bizottság januári döntése alapján (https://erasmusplusz.hu/tamogatott-koznevelesi-palyazatok-listaja) intézményünk 3. legjobb pályázóként elnyerte az akkreditációt, melynek révén a következő 5 évben könnyített pályázási feltételek mellett mind a diákok, mind a tanárok részt vehetnek mobilitási programokon ez Európai Unió országaiban.

                  A pályázatban megfogalmazott céljaink a következők voltak:

                  1. Pedagógusok módszertani kultúrájának fejlődése, jó gyakorlatok átvétele, a megismert módszerek megosztása a tantestületen belül
                  2. Komplex nevelést kívánunk nyújtani, melyhez kiemelten szorgalmazzuk az együttműködéseket a sport és a művészetek területén
                  3. Az iskolát egy közép-európai iskolai együttműködés „központjának” szeretnénk látni, építve a közös történelmi és kulturális gyökerekre, hálózatosodás
                  4. Iskolapolgárok gyakorlati nyelvtudásának és interkulturális kompetenciájának fejlesztése
                  5. Diákjaink soft skilljeinek fejlesztése, állampolgári és vállalkozói kompetenciáinak megerősítése.

                  Share This