Erasmus pályázataink
Erasmus akkreditáció
A Lovassy László Gimnázium 2021. októberében adta be az akkreditációs pályázatát az Erasmus+ programokra. A bíráló bizottság januári döntése alapján (https://erasmusplusz.hu/tamogatott-koznevelesi-palyazatok-listaja) intézményünk 3. legjobb pályázóként elnyerte az akkreditációt, melynek révén a következő 5 évben könnyített pályázási feltételek mellett mind a diákok, mind a tanárok részt vehetnek mobilitási programokon ez Európai Unió országaiban.
A pályázatban megfogalmazott céljaink a következők voltak:
- Pedagógusok módszertani kultúrájának fejlődése, jó gyakorlatok átvétele, a megismert módszerek megosztása a tantestületen belül
- Komplex nevelést kívánunk nyújtani, melyhez kiemelten szorgalmazzuk az együttműködéseket a sport és a művészetek területén
- Az iskolát egy közép-európai iskolai együttműködés „központjának” szeretnénk látni, építve a közös történelmi és kulturális gyökerekre, hálózatosodás
- Iskolapolgárok gyakorlati nyelvtudásának és interkulturális kompetenciájának fejlesztése
- Diákjaink soft skilljeinek fejlesztése, állampolgári és vállalkozói kompetenciáinak megerősítése.
I. Erasmus+ 2019-1-FR01-KA229- 062689_2 azonosító számú projekt
2019. szeptemberétől iskolánk egy “A modern demokráciák közös alapjai” című nemzetközi ERASMUS+
programban vesz részt. A projekt megvalósításában Ériné Kismárton Renáta tanárnő és Király Viktor tanár
úr képviseli az iskolát.
Partnereink:
Lycée de l’Escaut, Valenciennes, Franciaország
Theodor-Fliedner Gymnasium, Düsseldorf, Németország
A felhívásra jelentkező diákok közül 12 fő vesz részt a programban:
Balázs Petra
Balogh Benjámin László
Barta Luca
Galambos Réka Enikő
Gál Zsófia Eszter
Gulyás Csenge
Hajdu Nóra
Jónás Péter Márk
Kovács Klára Terézia
Kupcsik Csenge
Mayer Anna
Pegán Ágnes
1. A mobilitás időpontja: 2019.09.23-25.
A fogadó intézmény: Lycée de l’Escaut
Résztvevők: Ériné Kismárton Renáta, Király Viktor
Az elfogadott Erasmus+ pályázatunk indító projekt találkozójára került sor a fent nevezett időpontban és helyszínen. A találkozó célja a partnerek megismerése, illetve a projekt megvalósításának megtervezése volt közös együttműködésben. Korábban már megismertük a pályázati partnereinket: az etwinning felületen több videókonferencián is egyeztettünk, de természetesen emailben is tartottuk a kapcsolatot a projekt indítása kapcsán. E találkozónak feladata volt, hogy személyesen is megismerjük a partnereinket, hogy beszélgessünk az elképzeléseinkről, hogy áttekintsük a feladatainkat és előkészítsük a mobilitásokat, amiken már a diákjaink és részt fognak venni.
Minden partner sok ötlettel érkezett, ezek nagyban segítették a közös munkát, jól kiegészítettük egymást.
Meg tudtuk beszélni a projekt megvalósításával kapcsolatos szervezési, pénzügyi, utazási, pedagógiai feladatokat, jól elő tudtuk készíteni a azokat. Megállapodtunk egy munkatervben, aminek a megvalósításán azóta is dolgozunk.
Közben természetesen lehetőség nyílt a kollégák jobb megismerésére, nagyon kellemes időt töltöttünk együtt, és mindannyian egyetértettünk abban, hogy a partnertalálkozó hasznos, eredményes és egyben baráti is volt, a személyes találkozó után még könnyebb lesz a közös munka, hogy nem csak virtuálisan ismerjük egymást.
Az utazást Brüsszelig repülővel, onnan autóval oldottuk meg, minden fennakadás nélkül.
Eközben a programban résztvevő diákjaink a projektnapokon szintén a közös munkát készítették elő, hiszen témájuk a demokrácia volt.
2. E-Day
Az Erasmus Napok rendezvénysorozat keretében országszerte bemutatták eredményeiket az Erasmus+ pályázatban résztvevők.
Iskolánk friss résztvevőként máris csatlakozott a kezdeményezéshez: a Diáknap előadásai között az érdeklődő iskolapolgárok megismerkedhettek a program kínálta lehetőségekkel. A kíváncsi diákok Áldozó Borbála, Korbély Csongor és Simon Noel színes és hasznos előadását hallgathatták meg, ami biztosan sokak kedvét meghozta a programba való jelentkezéshez.
Ez a beszélgetés remek alkalmat nyújtott a francia-német-magyar pályázatunk eddig elkészített produktumainak bemutatására is.
Köszönjük Simon Noelnek a szervezést és a kellemes előadást!
3. Bemutatkozó kisfilm – 2019
A filmet vágta: Gulyás Csenge
4. Mobilitás – Düsseldorf – 2019
November 12-16. között került sor a 2019-1-FR01-KA229-062689_2 azonosító számú projektünk második mobilitásra, amelynek alkalmával 12 diák utazott Düsseldorfba Ériné Kismárton Renáta Tanárnővel és Király Viktor Tanár Úrral. A hajnali induláskor mindannyian izgatottan vártuk a kisbuszokat, amik a repülőtérre vittek minket, majd pedig a repülőtéri kalandok következtek. Minden zökkenőmentesen ment, szerencsésen odaértünk, találkoztunk vendéglátóinkkal és minden diák megtalálta a szállásadóját. A francia csapat kicsit később érkezett, de délután már mindenki élvezhette a Király Viktor Tanár Úr által vezetett hídépítő játékot, ami nagyon jó alkalom volt arra, hogy az egy csoportban dolgozó emberek kicsit jobban megismerjék egymást, egyúttal a gátlásoktól is valamennyire megszabaduljanak. Közösen készülődtünk az esti nyitórendezvényre, ami egy hivatalos iskolai “ünnep” volt, a különböző iskolák bemutatkozásával, illetve egymás köszöntésével. A magyar csapat által készített bemutatkozó videó egyértelműen a rendezvény fénypontja volt, a diákjaink igazán kitettek magukért.
A Düsseldorf-ban töltött idő sok közös programmal, a projekt kereteinek kialakításával, ismerkedéssel, hasznos feladatokkal telt. Amíg a diákok a projekten dolgoztak, addig a tanárok már a folytatás részleteit vitatták meg. Nagyon sok izgalmas kérdést jártunk körül.
5. Mobilitás – 2020
2020. február 9. és 15. között láttuk vendégül francia és német partnereinket az Erasmus+ projekt keretében.
Programjaink között szerepelt látogatás a bíróságon, az egykori várbörtönben, a városházán, Budapesten, a Művészetek Házában. Nagy sikert arattak a projektben részt nem vevő diákok előadásai, illetve az alternatív városnézés is, csakúgy, mint a záró rendezvényünk.
Vendégeink családoknál kaptak szállást, így a projektben részt nem vevő diákokat is be tudtunk vonni a programjainkba, amivel igazi nagy közösségé váltunk.
A Veszprém-i események részletes leírását Ériné Kismárton Renáta Tanárnő angol nyelvű beszámolójából
ismerhetik meg az érdeklődők.
II. 2019-1-DE03-KA229-059612_4 azonosító számú projekt
A projekt azonosítója: 2019-1-DE03-KA229-059612_4
A projekt címe: Nationality and identity as a project for our European future based on common history and responsibility
Nemzetiség és identitás mint jövőnk Európájának feladata a közös történelem és felelősség alapján
Részt vevő partneriskolák:
Gymnasium Ricarda-Huch-Schule Braunschweig, Németország
Gymnázium Tvrdosín, Szlovákia
Gymnázium Rájec-Jestřebí O.P.S., Csehország
Lovassy László Gimnázium, Veszprém, Magyarország
A projektet a német fél kezdeményezte azzal a céllal, hogy a projektben részt vevő középiskolás diákok egymás kultúrájának, hagyományainak, történelmének megismerésén keresztül véleményét alkossanak a saját identitásukról és hovatartozásukról.
A szlovák és a cseh gimnázium mellett szívesen csatlakoztunk a projekthez. Iskolánk német nemzetiségi tagozatán tanuló diákokat szólítottunk meg, mert a témába beletartozik a nemzetiségek helyzete az egyes országokban.
Megvizsgáljuk,
- milyen kulturális és néprajzi különbségek és hasonlóságok jellemzik a nemzetiségeinket,
- milyen történelmi folyamatok zajlottak országainkban a XX. században, hogyan változott az egyes nemzetiségek helyzete, jogai,
- hogyan jelennek meg a nemzetiségek az egyes országok médiájában,
- hogyan alakítják mindezek az elemek a fiatal generáció identitását Európában.
A projekt nyelve a német es az angol. Az eTwinning felületen tartjuk a kapcsolatot és rögzítjük a programelemeket. Örömmel tapasztaltuk, hogy a csoportmunka fázisok alatt hasznos és értelmes diskurzus alakult ki a résztvevők között. Célunk, hogy egymás szempontjait figyelembe véve és megvitatva képesek legyenek tudatosan alakítani és vállalni az álláspontjukat, jövőképüket.
A mobilitások a pandémiás helyzet miatt változtak: az időpontokat későbbre kellett módosítanunk, a szlovák mobilitást pedig – sok videókonferenciás megbeszélés után – 2021 májusában a virtuális térbe helyeztük. A magyar mobilitást 2021 szeptemberében Veszprémben sikerrel tudtuk megvalósítani. A következő mobilitást Csehországba, a projektzáró hetet Németországba tervezzük.
Tervezett mobilitások:
2019. október 21-25. Braunschweig – Pick up rendezvény – koordinátorok
2021. május 27-31. Tvrdosín – virtuális mobilitás: szlovák, cseh, magyar diákok
2021. szeptember 23-29. Veszprém – megvalósult jelenléti mobilitás: minden résztvevő
2022. február: Rájec-Jestrebí + Tvrdosín: tervezett mobilitás
2022. június: Braunschweig: tervezett záró mobilitás
1. mobilitás:
2019. október 21. és 25. között Bertha Orsolya tanárnő és Schindler László tanár úr Braunschweigben járt a Nemzetiségek és identitás, a jövő Európájának egyik fő feladata a közös történelem megismerése révén című Erasmus+ projekt előkészítésén.
Beszámoló
Erasmus + előkészítő látogatás 2019. október 21-25.
2019. október 21. és 25. között Bertha Orsolya tanárnő és Schindler László tanár úr Braunschweigben járt a 2019-1-DE03-KA229-059612_4 KA229-EBB918298 azonosító számú Erasmus+ projekt megbeszélése céljából. A projekt címe: Nemzetiségek és identitás, a jövő Európájának egyik fő feladata a közös történelem megismerése révén.
A találkozón részt vettek a partneriskolák – Gymnasium Ricarda-Huch-Schule Braunschweig (Németország), Gymnazium Rajec-Jestrebi, o.p.s. (Csehország) és Gymnázium Tvrdosin (Szlovákia) képviselői.
- Megismerték egymást személyesen is a partneriskolák képviselői.
Csehországból és Szlovákiából három-három fő érkezett, Magyarországról ketten voltunk, Németországot is két kollega képviselte, de találkoztunk az iskola igazgatójával is.
- Megállapodtunk a mobilitások időpontjait, helyszíneit és a résztvevők létszámát illetően. Ez az alábbi táblázatból olvasható.
Mikor? | Hol? | |||||
D | CZ | SVK | H | |||
1. | 2020. március 19-25. | Szlovákia | 10+2 | 10+2 | 10+2 | |
2. | 2020. szept. 17-23. | Magyarország | 9+2 | 10+2 | 10+2 | |
3. | 2020. november 05-11. | Csehország | 9+2 | 10+2 | 10+2 | |
4. | 2021. április 15-21. | Németország | 10+2 | 10+2 | 10+2 |
- Az egyes helyszíneken a projekt feldolgozásához kapcsolódó elemek a következők:
- Szlovákia: kultúra
- Magyarország: történelem
- Csehország: média
- Németország: Identitás
- Szervezési részletekben a következő konszenzus alakult ki:
- A vendégek viselik az utazás költségeit
- A helyi közlekedést a vendéglátók szervezik és finanszírozzák.
- A vendégek elszállásolását a vendéglátók ifjúsági szállókban szervezik meg, a költségeket a vendégek állják.
- A vendégek étkezését a vendéglátók szervezik meg, és a vendégek finanszírozzák.
- A szállás és elhelyezés maximális költsége 35 euro/tanuló/nap lehet.
- Egy napon közös kirándulást szervez a vendéglátó.
- Vasárnap a vendégek számára a vendéglátók családi programot szerveznek.
- A mobilitásról szóló részvételi igazolásokat a vendéglátók állítják ki.
- A találkozók közötti időszakban a résztvevők otthon dolgoznak az aktuális témán.
- Az elkészült anyagokat legkésőbb 14-21 nappal a találkozó előtt közzéteszik az e-Twinning oldalon.
- A mobilitás végleges programját a szervezők legkésőbb egy héttel a mobilitás indulása előtt eljuttatják a résztvevőkhöz, egyúttal tájékoztatják őket a pontos költségekről is.
- A projekt nyelve a német és az angol.
A tárgyalások oldott légkörben, de vitáktól nem mentesen zajlottak. A végén azonban mindig sikerült közös nevezőre jutni.
A projekt diák résztvevői a 9. B osztály tagjai közül kerülnek ki, akik csoportmunkában dolgozzák fel a projekt altémáit.
A projekten készült fényképek
2. Tapasztalat-átadás az Erasmus+ projektben – 2020. decembere
A nemzeti-nemzetiségi és európai identitással foglalkozó Erasmus+ projekt idejének kitolódása miatt a feladatokat fiatalabb diákok viszik tovább:
a 10. B osztály aktív diákjai októberben interaktívan adták át tapasztalataikat a projektbe újonnan belépő 9.B-seknek.
Az eseményen készült fényképes beszámoló itt, a 9. B prezentációja itt tekinthető meg.
3. Erasmus+ program beszámolója – 2021. május 27-31.
4. Mobilitás
2021. szeptemberében zárult sikerrel iskolánk Erasmus csoportjának szervezésében a Nationality and identity as a project for our European future based on common history and responsibility című, a nemzetiség és az identitás témáját feldolgozó projekt magyarországi állomása.
A projektben 19 lovassys diák mellett 10 szlovák, 11 cseh és 10 német diák vett részt. A sok feladat és csoportmunka mellett kirándulások is színesítették a programot.
A projekt angol és német nyelven folyt, a 10. B-s diákok aktív munkáját Bertha Orsolya tanárnő és Schindler László tanár úr vezette.
Fényképek
Diákbeszámoló
Tapasztalataim az Erasmus projektről
Az Erasmus talán a legizgalmasabb projekt volt, amiben valaha részt vehettem. Mindig is érdekelt a kultúra és az idegen nyelvek, és az Erasmus esélyt adott arra, hogy külföldi diákokkal beszélgethessünk különböző, érdekes témákról. Előzetesen – mint a cseh, a szlovák és a német diákok is – prezentációkat készítettünk az országunk XX. századi történelméről, a nemzetiségek sorsának alakulásáról.
Nagyon tetszett, hogy a kapott témákat, mint például az identitást nyíltan, ítélkezéstől mentesen tudtuk megvitatni, és külön élveztem, hogy végre próbára tehetem az angol- és német tudásomat. A kedvenc programom a vasárnapi családi nap volt, amikor egyénileg kirándulni mentünk egy 12 fős csoportban (6 német, 2 cseh és 4 magyar diák), és „kalandoztunk” egyet Herend és Bánd környékén. A kirándulás fénypontja számomra a nyelvtörőmondás volt, és mondanom sem kell, a magyar nyelvtörők igencsak kiverték a biztosítékot a külföldieknél. Van olyan osztálytársam, aki családja grillezett a vendégekkel, van, aki Tihanyt mutatta meg nekik.
Jó hangulatú búcsúestet tartottunk Városlődön, a külföldi diákok szálláshelyén.
A program végén új barátokat szereztem, akikkel elhatároztuk, hogy tartjuk a kapcsolatot a közösségi médián keresztül, és nagyon remélem, hogy hamarosan újra találkozhatok velük.
Farsang Brigitta 10.B