Iskolánk Erasmus+ csoportja a múlt héten érkezett haza Braunschweigből.

Élményeikről, tapasztalataikról 2022. június 8-án, szerdán 15.30 órakor tartanak fotókkal illusztrált tájékoztató beszélgetést az iskola ének-zene termében, amelyre szeretettel várják az érdeklődő tanáraikat, diákokat, szülőket. 

A németországi diákmobilitás a projekt utolsó állomása volt, amelyről beszámolókat és fotókat itt a bejegyzésben tekinthetnek meg.

A csoportot Bertha Orsolya tanárnő és Lendvai László tanár úr kísérte, az előkészítést nekik és Schindler László tanár úrnak köszönjük.

Fényképek

Diákbeszámolók

2022. május 9-15. Braunschweig – Nemzetiség és identitás az EU-ban

A Németországba utazó 10.B-s diákok közül sokan az EU intézményeiről készítettek prezentációt, néhányan pedig a tapasztalataikról számolnak be.

Misi – a körülményekről:

Szállás: Wolfsburgban megtapasztalhattuk a német Jugendherbergék kényelmét. A 2-4 fős, zihanyzós szobák megfelelő kényelmet nyújtottak, emellett a jól felszerelt társalgóban esténként elüthettük az időt biliárddal vagy akár Heimatkunde feleléssel, az udvaron pedig egy röplabda pálya nyújtott szórakozási lehetőséget. Összességében minden szükségeset megkaptunk, ami elengedhetetlen volt a kényelemhez, illetve megtapasztalhattuk a braunschweigi diákok menzájának kínálatát és a Jugendherberge jól ellátott konyháját. Kényelmes volt a nagy asztalt körbeülve reggelizni úgy, mint egy család J A kiszolgáló személyzet Németországban mindenütt fegyelmezett, készséges volt.

Dia – a programról:

Az első napot a Nyugat- és Kelet-Németországot egykor elválasztó határnál kezdtük. Itt, a marienborni volt határátkelő területén emlékhelyet alakítottak ki. Egy workshopon vettünk részt, melynek célja a fal és az annak két oldalán élő emberek sorsának ismertetése volt. Sok érdekes információt megtudhattunk az ország XX. századi történelméről.

A második napon a polgármester nevében köszöntöttek minket Braunschweigben, ezután körbevezettek a fogadó diákok iskolájában, ahol a projektmunkát is elkezdtük: először a prezentációkra került sor különböző nemzetközi szervezetekről. A mi feladatunk az EU és intézményeinek bemutatása volt. Este a belvárost övező folyón hajókázva vacsorázhattunk, miközben érdekes történeteket meséltek nekünk ennek történelméből.

Csütörtökön befejeztük a prezentációkat, majd a szervezetek közötti kapcsolatokat beszéltük meg kisebb csoportban. Az egyetemi menzán elfogyasztott gyors ebéd után idegenvezető mutatta meg nekünk a belváros nevezetességeit, megcsodálhattuk a német építészet szépségeit.

Pénteken a wolfsburgi Autostadtban vezettek körbe minket, itt rengeteg régi modellt és gyönyörű, modern fejlesztésű autót láttunk, lecsúsztunk az óriáscsúszdán, beszéltünk a szabályokról, délután pedig szabadprogramként a várost jártuk be.

Az utolsó napra esett a családi nap, melynek keretében két-két német diák otthonába látogattunk el, a délutánt együtt töltöttük egy közeli parkban. A családi nap reggelén a német szervezők minden résztvevőnek egy az iskoláink nevével feliratozott Erasmus+ pulcsit osztottak ki J búcsúajándékként, köszönjük!

Noncsi – a társaságról:

A nyitottság terén elég kellemes tapasztalataim vannak. A diákok nagy része kereste az új emberek társaságát, benne volt minden szórakozási lehetőségben, 1-2 nap után már mindegyik országból vegyesen röplabdáztunk. A másik társaság, a csendesebbek közé tartozók is egész gyorsan egymásra találtak. Senkit nem lehetett egyedül látni, mindenki megtalált pár olyan embert, akivel egyezett az ízlésük bizonyos dolgokban, és voltak közös pontjaik, témáik. Ennek ellenére nem látszottak az úgynevezett “klikkek”, mindenki nyitott volt mindenki felé, kirekesztésnek nyoma se volt a program folyamán. Ugyanilyen nyitottnak és szabadnak láttuk a tanárainkat is. Már a magyarországi találkozón igazán szoros barátságot kötöttek egymás között. Ők esténként sokszor beszélgettek együtt, többször laptoppal a kezükben töltötték az estéket a társalgóban.

Erasmus+ projekthét, Braunschweig, 2022. május 9-15.

Ülünk a brnói vasútállomáson a csomagjaink mellett. Nem túl vonzó, mint ahogy a vasútállomások általában. Várunk. Késik. Várunk. Még késik. 150 perc. Mintha egyetemista korunkban a múlt rendszerben …

A diákok (is) elcsigázottan, de dicséretes türelemmel bírják, a bőröndökön füzetek: bioszt tanulnak. Elég szürreális kép, Brno, 2022 május. Szerencsére nem ez jellemzi az Erasmus-projekteket J De hogy’ is kerültünk ide?
– – – – – – – – –

Életünk létezés, megismerés, tapasztalás és állandó tanulás. Ennek színtere nem csak az iskola lehet. Egy utazás, a másik ország hétköznapjainak megismerése, a külföldi diákokkal folytatott eszmecsere: ideális lehetőség. Egyhetes németországi utunkon sokféle benyomás ért minket.

Már az odaút is hozott nem várt, iskolán kívüli élményt. A vonaton Ukrajnából menekülő sokgyerekes magyar romacsaláddal utaztunk egy kocsiban. Lármás társaságuktól a csehországi Brnóban váltunk el, ahol mi kiszálltunk, míg őket kutyás rendőrök zavarták vissza. Döbbenten álltunk és zavartan mentünk tovább.

Egy dolgos projekthét várt ránk szlovák, cseh, német diákok együttműködésével.

Az első munkanapon történelmi leckét kaphattunk az újraegyesítés előtti Németország belső határairól. Azok a határok mára eltűntek, ugyanígy megszűntek a diákcsoportjaink közötti és a fejekben egykor létező határvonalak is. A workshop oldotta a kezdeti feszültséget, megindította az első beszélgetéseket. A résztvevők szerencsére nem ismeretlenül kezdték a projektet: Bár minden mobilitásba más diákokat küldtünk a 10. B-ből, ügyelve arra, hogy minden diákunk csak egy hetet hiányozzon a lovassys létből, 2021 szeptemberében házigazdaként már találkozhattunk a külföldi diákok zömével.

A projektmunka további része az iskolában, prezentációk és plénumbeszélgetések vagy csoportmunka formájában zajlott. A csapatok többnyire angol nyelven mutatták be valamelyik nemzetközi politikai intézmény szervezeteit, működését. Mi az Európai Uniót kaptuk előzetes feladatként, a diákjaink az EU szervezeteit egymás között felosztva mutatták be, a csehek a NATO, a szlovákok az ENSZ, míg a német diákok az OSZE/OECD szerepéről beszéltek. Fő szempont volt az egész projekt során a nemzeti identitás megőrzésének lehetőségei. Az előadásokat közös beszélgetés zárta le, mindenki reflektálhatott, véleményt nyilváníthatott. A német diákok irigylére méltó érettséggel, aktivitással, érveléssel alakították a kiscsoportos megbeszéléseket, de minden nemzet teamjében voltak bátran, logikusan kommunikáló fiatalok. A projekt legfőbb haszna a szereplési lehetőség, az (iskolaitól különböző) megmérettetés, a kombinatív, elemző, gyors gondolkodás volt.

A kísérő programok két várost érintettek: partneriskolánk, Braunschweig városát, amely egy nagy múltú, változatos történelmű, „hagyományos” német város; és szállásunk városát, Wolfsburgot, az autóipar fellegvárát, egy modern, falanszterszerű, gazdag iparvárost a csúcstechnológiájával, elektronikus fejlesztéseivel.

A hazafelé út retroélményt hozott. Kalandos utazásunk, többórás késésünk a régi időket időzte. Menekült családok itt is a kísérőink voltak, – az utazásukat kisebb ajándékcsomaggal próbáltuk megkönnyíteni, amelyet a mi diákjaink a Jugendherbergében kapott úticsomagból, csokikból egy szempillantás alatt „összedobtak”. Lám, talán itt is, toleranciában, elfogadásban is érezhető a projekt hatása.

Az ERASMUS+ ablakot nyit a világra, éljünk vele!

BOLL

Share This